Lenovo ThinkPad firar 25 år – en ikon i IT-branschen

[KRÖNIKA] I oktober 1992 lämnade de första ThinkPad-datorerna fabriken. Tjugofem år senare är ThinkPad en ikon i IT-branschen.

Den har hjälpt äventyrare att nå jordens mest avlägsna platser, stöttat utforskningen av rymden och gjort det möjligt för mängder av företag att växa.

Design och utveckling

Originalet, ThinkPad 700C, designades av Richard Sapper, som inspirerades av den japanska bentolådan. Yamato Labs i Japan konstruerade sedan den första versionen. Lanseringen 5 oktober 1992 kom sedan att bli starten på en fantastisk resa. Bara inom loppet av några månader vann ThinkPaden över trehundra priser och blev snabbt en statussymbol för både presidenter och VD:ar.

I maj 1984 skrev professor F. Warren McFarlan en artikel i Harvard Business Review med titeln “Information Technology Changes the Way You Compete”. Gissa om han fick rätt?!

Faktum är att Harvard Business School i högsta grad bidrog till notebook-revolutionen. Genom att bjuda in till en upphandling med en rad nya krav, initierade de utvecklingen av IBMs första riktiga bärbara dator, L40SX, som var Yamato Labs första stora tekniska produktutvecklingsprojekt. Den kom inte att bli någon riktigt kommersiell framgång, men visade sig vara en avgörande teknisk milstolpe, den första batteridrivna bärbara persondatorn.

Revolutionen banade väg för projektet ”nektarin” som 700C kallas för. 700C kom att bli IBMs första bärbara ThinkPad-dator. 700C var inte först i världen. Toshiba och Compaq hade redan tagit fram bärbara datorer, men designen och den tekniska förmågan kom att särskilja ThinkPaden och bidra till att göra den till den ikon den är idag.

Presidentens val

Efterfrågan på ThinkPad 700C var så stor att de sålde slut överallt. En vecka före jul 1992 får IBMs VD ett samtal från president George H. W. Bush: ”Hej, jag har läst om den där ThinkPad och vill ge en till Barbara i julklapp, men de är slutsålda. Kan du ordna en till mig?”

Naturligtvis fick Vita huset en ThinkPad 700C till jul och bara några dagar senare fick IBM ett tackkort från president Bush, med en check utställd på IBM!

Ungefär 130 miljoner sålda enheter senare kan vi på Lenovo med stolthet säga att ThinkPad fortfarande är en ikon i IT-branschen. Den har hjälpt äventyrare att nå några av jordens mest avlägsna platser, stöttat otaliga rymdresor och bidragit till att mängder av företag kunnat växa.

Pasi Välimaa, Solutions Technologist, Lenovo Sverige

Mer information och artiklar: Lenovo ”Partnerevent – Thinkpad 25 år”