Lenovo växlar upp med strategiskt partnerskap

Kunder, partners, influencers och teknikexperter från hela världen samlades till Lenovos Transform 2.0, ett exklusivt event i New York, den 14:e september.

I mitten Yang Yuanqing President & Chairman Lenovo

Den stora nyheten var partnerskapet mellan Lenovo och NetApp, vilket bl a ger Lenovo en särställning inom storage. Dessutom presenterades flertalet nya produkter och intelligenta lösningar.

Nya produkter, partnerskap och lösningar för företagskunder utgör alla en del i Lenovos pågående strategi ”Intelligent Transformation”. I och med det strategiskt viktiga partnerskapet med NetApp kan man nu, i än högre grad, hjälpa kunder att modernisera sin IT struktur och öka den digitala omvandlingen.

Storage portfolio utan motstycke

Nyheten att Lenovo och NetApp går samman i ett partnerskap innebär bland annat att två av de mest inflytelserika i branschen gör gemensam sak och erbjuder en ”data management storage portfolio” utan motstycke. Lenovo når idag 15% av marknaden inom storage men i och med partnerskapet kommer man täcka hela 90% och nå 160 länder. Kirk Skaugen, Executive Vice President, Lenovo och President, Data Center Group, berättar att man dessutom kommer göra en joint venture i Kina. De två företagen besitter ett kraftigt momentum och tillsammans kommer de inta en mycket konkurrenskraftig hållning.

– För alla våra channel partners innebär det att de nu även får tillgång till storage. Det kommer bli en katalysator där vi kommer få med oss fler än någonsin, säger en nöjd Kirk Skaugen.

Möta behovet inom retail

Inom retail syftar Lenovos lanseringar främst till att möta efterfrågan på smarta enheter från kunder och konsumenter som vill kunna utnyttja data- och molntjänster fullt ut. Många är vana vid avancerad teknik privat och förväntar sig samma nivå på sin arbetsplats. På kongressen lanserades flertalet nya produkter, bl a Thinkpad X1 Extreme, en slimmad laptop som vänder sig till avancerade användare med högt ställda tekniska krav. Lenovo har stort fokus på Internet of Things och vill hjälpa människor att arbeta smartare med framväxande innovativa teknologier.

Molnet i båda riktningarna

”Cloud is an outcome, not a destination” menar Peter Hortensius, Chief Technology Officer och strategichef för Lenovo Data Center Group. Företagare och kunder söker en arbetsmetod för snabb tillämpning inom molnet och från Lenovos sida vill man erbjuda rådgivning kring detta. Peter Hortensius framhåller att de allra flesta har en plan för vad de tar in i molnet men 8 av 10 behöver tänka på vad de tar därifrån. Han betonar därmed att molnet inte är en envägsstrategi. Det finns i huvudsak tre typer av moln; publika, privata och hybrider. Vilken som lämpar sig bäst beror på innehåll och behov.

–        Vår fördel är att vi inte har en tung tradition som binder oss till vissa lösningar. Fokus ligger på att vara flexibel och lyhörd och hitta rätt möjlighet för just den kunden, säger Peter Hortensius.

Lenovo har en portfölj av produkter som hjälper kunder att bygga på det sätt som passar dem bäst.

– Det finns en viss stress kring att ”get to the cloud” även om jag tycker att vi ser en större mognad idag, reflekterar Peter Hortensius. En sak som gör molnet så attraktivt är att man fokuserar på att hantera applikationer snarare än att hantera hårdvara.

Säkerhet och pålitlighet inom hälsa

Inom området hälsa är Lenovo inriktad på värdebaserad vård. Lenovo erbjuder en produktportfölj som är anpassad för vårdindustrin och inkluderar mobilitet, säkerhet och molntjänster. Pålitlighet har naturligtvis högsta prioritet och några av de lösningar man presenterar är patientidentitet, betalningslösningar och digital signering. Andra möjligheter är virtuell vård där läkare kan övervaka och ge råd till patienter i deras hem samtidigt som patienten själv kan få tillgång till sina journaler och annan data. Videokonferenser och samarbete mellan läkare och patient är andra områden som Lenovo stödjer med sin utrustning för vården.