LG är Ingram Micros senaste tillskott inom området för digital skyltning, digital signage. Avtalet som nyligen tecknats med leverantören kommer att börja gälla omgående.
Ingram Micro satsar stort på digital skyltning, eller ”digital signage” som branschbegreppet lyder. De är enligt egen uppgift världens största distributör inom området och den verkar inte alldeles osannolik. Ingram Micro har varit inblandade i ett flertal stora utrullningar av hårdvara för digitala skyltsystem, bland annat för McDonalds och Reitangruppen/Pressbryån.
Distributören kallar sig själv för VAD, värdeadderande distributör, inom området och bara på den svenska delen har man de senaste åren anställt många personer med hög kompetens och hög profil inom området. Det kanske tydligaste exemplet på det är den ansvarige för konceptet sedan ett par år, Jonnie Brundin, som kom till distributören från digital signage-leverantören Scala.
LG kommenterar nyheten så här i ett pressmeddelande:
– Ett samarbetsavtal mellan Ingram Micro och LG känns som ett viktigt steg för båda företagen, säger Anders Nilsson, försäljningschef för Digital Signage på LG Electronics i Norden. Vi har under de senaste åren etablerat oss som en av marknadens snabbast växande leverantörer och det känns därför naturligt att etablera ett samarbete med marknadens största distributör.
Ingram Micro väljer att formulera sig på detta vis:
– I vår strävan att bli en helhetsleverantör inom Digital Signage behöver vi LG och deras högkvalitativa produktutbud. Det här samarbetet kommer att hjälpa oss att skapa ett komplett erbjudande där vi har möjlighet att leverera i alla typer av affärer, säger Erik Werner, affärschef hos distributören.