Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Liveblogg: HP Partner Summit 2014, eftermiddag

IT-Kanalen livebloggar från HP Partner Summit 2014. Håll koll på den här sidan, som alltså fylls på kontinuerligt med material under dagen. (ladda om sidan då och då för mest aktuell version)

Vi har förflyttat oss från Sales-spåret på Münchenbryggeriet ut till Blue Hotel på Lidingö. Här körs Executive-spåret och besökarna här är alltså chefer och inriktningen mer strategisk.

Kl 12.50

Fredrik Molin Niclas Torlén Atea

Fredrik Molin och Niclas Torlén från Atea.

I en soffa utanför samlingssalen hittar vi Fredrik Molin, affärsområdesansvarig på Atea Region Mitt. Hela Atea-gänget har precis kommit hit eftersom de ägnade förmiddagen åt en intern aktivitet på Bosön, också på Lidingö.

Varför är du här?

– För att lyssna på HP och träffa kollegor i branschen. Det har blivit en speciell dag … han får du gärna ta med, avbryter han sig och pekar på en man som visar sig vara Niclas Torlén. Han är ansvarig för affärs- och tjänsteutveckling inom Atea.

– Han jobbar nationellt och har mycket mer att säga till om än jag.

Vilka områden är ni mest intresserade av att höra mer om?

– Vi är jätteintresserade av cloudtjänster, säger Niclas.

– Och även partnerprogrammet och vad som händer där, lägger Fredrik till.

HP säger ju att det här är starten på ett ännu närmare partnersamarbete. Vilka förväntningar föder det hos er?

– Vi har ju ett superbra samarbete med HP idag så ska bli väldigt spännande att se hur vi kan toppa det, svarar Niclas.

Vad skulle de kunna bli bättre på?

– Jag har ju min uppfattning klar där, säger Fredrik utan att tveka.

– Min uppfattning är att HP och många andra tillverkare måste se hela Sverige som marknaden, och inte bara Stockholm. Det är lätt att göra.

Hur tar sig det uttryck?

– Det är lite svårare, lite tuffare att skapa relationer, man träffas inte lika ofta. Så det är en utmaning både för oss och tillverkarna. Det ligger inte bara på dem, säger Fredrik som sitter på Örebro-kontoret.

Hur långt tror ni att HP har tills de blir den mest lönsamma leverantören att jobba med? Räcker 2,5 år, som de har kvar av den förändringsresa de säger att de är på?

– Kanske det, svarar Niclas. Men man underskattar alltid hur lång tid saker och ting tar. Men det kan gå på 2,5 år. Framför allt tycker jag att det är en väldigt bra målsättning.

Vad ser ni mest fram emot under 2014?

– Det är transformeringen mot molntjänster.

Kl. 13.17

Om 13 minuter fortsätter dagen ute på Blue Hotel på Lidingö, med en presentation av nyheter i partnerkanalen.

Fredrick Ericsson HP

Fredrick Ericsson inleder eftermiddagen med att presentera nyheter i partnerprogrammet.

Kl. 13.30

Kanalchefen Fredrick Ericsson kliver upp på scenen. Nu handlar det om att förklara förändringar i partnerprogrammet. Han kommer att fokusera på några enskilda aspekter i detta.

– För att vi ska fungera ihop tillsammans med partner måste vi vara mer transparenta.

Han pekar på svagheter som partner i norra Europa har lyft tidigare, om främst komplexitet och att det varit oförutsägbart.

– Jag ska outa att även vi inom HP hade svårt att tolka det själva tidigare.

Programmet måste vara förutsägbart, konstaterar han och pekar på att de tagit bort trappsteg och miniminivåer. Det måste också ge möjlighet till god framförhållning.

– November 2013 kommunicerade vi vad som gäller för att ni ska ha bibehållen eller ökad status 2015. På så vis kan ni lägga planen nu.

Det är alltså inga nyheter som levereras, utan sådant som HP har kommunicerat tidigare.

Fredrick uppmanar åhörarna att inte försöka svälja hela elefanten på en gång, utan växa in i nya områden. Dessutom:

– Specialisera er!

Fredrick stänger avdelningen ”nyheter i partnerprogrammet” och  går över till att presentera sina topp-10-spaningar i kanalen efter sex månader på jobbet:

10.  Jag sa nej tack till jobbet tre gånger. Det var min okunskap som avgjorde det. Den fjärde gången förstod jag vad det handlade om. Förändring i hög grad.

9. Bekanta ansikten. Jag var borta från världen 8-10 år, men när jag kom tillbaka såg jag många bekanta ansikten. Blir glad över att ni som partner inte har stannat till, utan adderat något.

(Här efterlyser han generellt att branschen behöver föryngras, man behöver lite nya personer som ser saker på andra sätt.”Det gäller inte minst HP”)

8. Interna resurser. Vi är flera och fler personer inom HP som jobbar med partner. Jag vet inte hur vi lät då, för fyra år sedan. Men det vi sa då var inte sant. Idag har varje person inom tjänstesidan en partneragenda. För 4-5 år sen var det inte riktig så.

6. Flexibla partners. Ni som bolag (partner) är duktiga på att anpassa er till förändrade förutsättningar. Det är så ni överlever och vinner marknadsandelar.

5. ”IT på kran”. De gånger jag hade diskussion inom softwaredivisionen med kunder om huruvida de skulle äga sin it, sa få av kunderna nej, det vill vi inte. Och de tittade inte i första hand på outsourcing, utan andra flexibla modeller.

4. Quote to real cash. Jag har hört mycket om hur dåligt vår quote-process fungerade tidigare, både internt och från partner. Men vi satsar mycket pengar, satsar mycket i verktyget. Vi har halverat turnaroundtiden, och ska halvera den igen. Meg har sagt att de ska ta 20 minuter att vända en prisfråga som inte är allt för komplex.

3. HPs bearbetningsmodell. Det är stor skillnad på att bearbeta direkt och att sälja indirekt. Det är klart att vi bearbetar många kunder direkt. NKS [Nya Karolinska Solna] är ett bra exempel. Vi kommer inte att leverera det [infrastrukturen] själva, utan kommer att ta med oss flera partner. De stora drakarna som vi kommer att välta under 2014 kommer vi att lämna över till er.Det är självklart att vi kommer att jobba med partners.

2. Kjell säger! Det är lite internt. Det är självklart [på HP] internt hur vi jobbar med partners, men vi behöver bli mer transparenta mot partner. Den har inte funnits fullt ut. Proffsighet, lite tuffare attityd och ökad transparent lovar vi under 2014.

1. Jag känner mig otroligt trygg i rollen, när Meg går ut internt och i press och är extremt tydlig med att partners är vägen till framgång.

HP har fått kritik för att arbeta i silos, fortsätter Fredrick. Därför bjuder han upp chefer för de olika affärsområdena. Cheferna:

  • Kristina Wiktander, affärsområdeschef tjänster. (gillar segling)
  • Niklas Stolperud, affärsområdeschef nätverk (och sångare i coverband)
  • Stefan Bergdahl,  affärsområdeschef Print och Pc
  • Lene Skov, affärsområdeschef software (Sverige och Danmark)
  • Kent-Roger Wistrand, affärsområdeschef BCS (gillar Formel 1)
  • Annika Grönström, affärsområdeschef Storage
  • Magnus Weberg, affärsområdeschef Server (spelar tennis, åker skidor, kustjägare)

Stefan Bergdahl får en fråga om vad mobilitet innebär ur ett partnerperspektiv och svarar att det först handlar om att förstå vad kunden har för behov och vilka förutsättningar, att man måste få ihop helheten.

Niklas Stolperud pekar på en delvis outnyttjad målgrupp: köpcenter.

– Vi har varit ganska osynliga där även om vi har tagit några köpcenter och har bra lösningar för det. Man vill veta vart ska man gå, vart har jag ställt bilen. Vad gör kunderna? Hur rör det sig i centret. Så mobilitet växer lavinartat, säger han.

Fredrick Ericsson ställer frågan om SDN (Software defined network) inte bara är ett modeord.

– Nej, SDN handlar om effektivitet, det är enklare, smartare. Jätteviktigt inom vården säger han och lyfter SDN som ett skäl till att NKS valde HP, säger Niklas Stolperud.

Dragningen fortsätter, medan IT-Kanalen lämnar salen för andra uppgifter.

Kl 15.10

Kaffepaus och mingel. Om 20 minuter kommer en “extern inspirationstalare” att avsluta dagen. IT-Kanalen drar sig tillbaka för att förbereda inför kvällens gala på Berns, då bland annat tio Guldmyror ska få nya ägare och hem . Vi kommer tillbaka!

 

 

 

Filed in: Guldmyran 2014, Reportage Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved