Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Liveblogg: HP Partner Summit 2014, förmiddag

IT-Kanalen livebloggar från HP Partner Summit 2014. Håll koll på den här sidan, som alltså fylls på kontinuerligt med material under dagen. (ladda om sidan då och då för mest aktuell version)

kl 8.25

Dörrarna till HP Partner Summit på Münchenbryggeriet har öppnat. Här samlas runt 300 representanter från HP-partner för att under dagen berika sig i HPs universum och låta sig inspireras till fortsatt fruktbart samarbete får man förmoda.

IT-Kanalen stötte på kanalchefen Fredrick Ericsson mellan garderoben och kaffebordet.

Sue Barsamian Fredrick Ericsson, HP

Sue Barsamian, HPs kanalchef inom EMEA, och svenska kollegan Fredrick Ericsson.

Vad händer här?

– Vi öppnar dörrarna för Partner Summit 2014 och här i Münchenbryggeriet har vi samlat säljare inom datacenter och tekniken runt datacenter, men även runt PPS, print och pc.

– Kjell Ahlzén och jag kommeratt  hålla en kort inledning. Sedan åker Kjell och jag ut till Lidingö och träffar det här gängets chefer och har motsvarande presentation.

Vad kommer ni bjuda det här gänget på under dagen?

– Ni och vi kommer att få höra om dels våra fyra fokusområden inom datacenter, det vill säga cloud, security, mobility, big data.

– De kommer få träffa våra produktchefer inom dessa områden. Vi kommer också lyssna på PPS-delen och fokusområden inom deras organisation. Och vidare kommer vi ha en del inspirationstalare och prata om hur vi satsar under 2014, hur det ska bli ett framgångsrikt år och hur vi ska hitta samarbetsmodeller inte minst, som gör oss mer framgångsrika.

Du har sagt att det här ska bli lite av ett avstamp för ännu närmare partnersamarbete. Hur kommer det märkas idag?

– Vi kommer  dels att prata om det och vi kommer att visa upp hur vi närmar oss våra partners. Vi kommer att prata om samarbetsmodell 2.0. Vi ska bli ännu proffsigare i vårt samarbete och kommer att prata om hur vi har utvecklat vårt partnerprogram. Bli ännu mer transparenta i vår kommunikation

– Och det kommer behövas, för marknaden är tuff och då måste vi vara lite lättare att arbeta med än konkurrenterna. 

Meg Whitman har ju sagt att ni ska vara den mest lönsama leverantören för partner. Hur långt har ni kvar till det?

– Vi går in i det året i år. Förra året hade vi vad hon kallade Fix och Rebuild, och nu startar ett tillväxtår.

Så ni ska bli mest lönsamma för partner i år?

– Vi vill och kommer jobba stenhårt för att partner ska se HP som den bästa leverantören, den trognaste leverantören och den mest lönsamma leverantören att jobba med.

kl 09.08

Sue Barsamian, HP

Sue Barsamian, kanalchef på HP för EMEA-regionen.

Sue Barsamian, kanalchef EMEA, går på scenen. Hon berättar att hon är oerhört glad över att “äntligen få komma till Sverige och vara med på the Gold Ant Award “.

Hon konstaterar att it-klimatet är fortsatt tufft, men säger att HP växte snabbare än marknaden och tog marknadsandelar.

– Tack för att ni har hjälpt oss att åstadkomma det.

Under hennes 20 minuter på scenen kommer hon att prata om HPs nya stretagi för the new it och produktportföljen. Hon tänker också prata om att hur de ska bli mer lönsamt och enklare att göra affärer med HP.

– Vi är nu, 2,5 år efter att Meg Whitman kom in som CEO, halvvägs på resan mot det nya HP.

Sue Barsamian går igenom de ibland  tuffa åtgärder HP vidtagit och konstaterar att de nu är klara med dessa. Nu ligger fokus på tillväxt. Och kanalen är en av de fyra pelare som stöttar den femåriga planen.

– En av de saker som Meg Whitman har gjort är att öka resurserna inom innovation. HP fick över 1400 nya patent förra året. Så innovation är “alive and well” hos HP.

Om ”the New Style of IT”

– Vi är nu mitt i ett tektoniskt skifte inom it.

– Mobilitet är en gamechanger. Det är inte en produkt, det är en hel upplevelse. Arbetsplatsen är inte längre en plats.

Förändringen innebär att folk använder och skapar mängder av data. Vi talar om en explosion av datavolymer, säger hon och konstaterar att de skapar enorma utmaningar för företag, CIO:er, som har att förhålla sig och hantera det här utan att de får mer resurser.

– Så vi måste göra saker på annorlunda sätt. Det är vad HPs strategi går ut på.

Hon visar en bild med rubriken “HP: Game-changing solutions for the new style of it”. Slutsaten vi ska dra är att de täcker alla områden, med mjukvara och hårdvara för moln, säkerhet, big data och mobilitet.

Tjänster är en fundamental del av den nya affärsmodellen som the new style of it kräver.

Partnerskap

Sue Barsamian pekar på några av de förändringar HP gjorde i sitt partnerprogram under förra året.

– Vi har lyssnat på er och anpassat programmet efter era tankar. Men vi har mycket kvar.

– Vad vi hörde från partner var att ”vi kan tjäna bra pengar med er, men det är för svårt att räkna ut hur vi ska göra och hur mycket vi kommer att tjäna”. Och vi såg att många av er var tvungna att ha flera heltidsanställda för att hantera administrationen.

– Så vi förenklade ersättningsmodellen. Och vi förenklade certifieringsprocesser – och ni kommer att se ännu fler förbättringar där och inom andra områden som ska underlätta under året.

Hon avslutar med att fråga efter ännu mer synpunkter från partnerledet.

– Feel free to e-mail me!

kl 09:38

Folk från PPS kommer uppå scenen. Samtalet handlar om varför HP är så bra inom cloud. Eller snarare att de är det, som de själva formulera det. Moderator är HPs Tony Dirk.

Vilken är partners del i detta?

Peter Werdenhoff:

– Kunderna ska bygga och konsumera. Ni ska bygga och konsumera. Vi behöver ha partners på Cloud Builder, att bygga privata molnlösningar hos kunderna. Och ni kan också bygga upp en konsumenttjänst.

– I det nya partnerprogrammet vi har kommer vi att belöna partners som är Cloud Builder-certifierade, och ge dem bättre möjligheter att tjäna mer pengar.

Stefan Berglund blev chef för PPS för ett år sedan och utfrågas om hur det har gått.

– Jag fick en del gliringar. Nu ska du ner på paln fyra och jobba med Toys r us-prylar. Fast väl nere på plan fyra fick jag höra “välkommen från Jurassic park”.

– 2013 var ett år då vi jobbat mycket med att bygga om saker och det har vi fått bekräftat under 2013. Man blir lite stolt och tårögd över hur mycket jobb vi har gjort för att komma på banan igen. Vi har kanske inte alltid haft de mest attraktiva produkterna, men det har vi nu.

Vad händer på printsidan?

– Vi har bland annat lanserat världens snabbaste bordsfärgskrivare. 70 sidor per minut spottar den ut. Och det är bläck, framtiden är bläck. Kvaliteten kommer att slå marknaden med häpnad!

Om vi fokuserar på mobility. Varför har vi valt det som ett område?

– Det är oerhört viktigt, mobilitet står högt på alla it-chefers lista. Och varför HP kring detta? Vi har som sagt attraktiva produkter, men det är också att vi har helheten, det som krävs bakom för att få det att fungera.

……

– Vi har i november tillsatt en jaktgruppering som ska jaga nya kunder inom pc pch print, tillsammans med partner.

Nästa ämne blir säkerhet och samtalet får en tämligen teknisk karaktär. IT-Kanalen måste emellertid lämna salen för ett stund.

Kl 11.30

I stora salen får partnerdeltagarna titta på nyheter inom bland annat skrivare och mobila lösningar. Lugnet lägger sig något och det börjar bli dags för oss att packa ihop för att bege oss till Lidingö, där dagens andra huvudspår går och som vänder sig mot cheferna och strategerna hos HPs partner.

Kl 10.40

Under fikapausen träffar vi Oskar Sandström på Ricoh.

Oskar Sandström, Ricoh

Oskar Sandström, Ricoh.

Varför är du här idag?

– För att vi är en stor partner till HP. Och det är ett trevlig event och det är intressant att höra vad HP har för nyheter och om deras partnerstrategi. Det var väldigt intressant att höra vad Sue [Barsamian] hade att säga.

Vilka områden är du mest intresserad av?

– Jag kommer att lyssna på Energizer-spåret, pps.

HP säger ju att det här ska vara en start för ett starkare partnersamarbete 2014. Vilka förväntningar föder det hos dig?

– De är rätt stora. De har ju haft en lite krånglig partnerstrategi tidigare och Meg har ju varit väldigt klar med att allt ska gå genom kanalen. Och det är ju ett välkommet budskap för oss förstås som är en växande HP-partner.

Hur har HP uppfört sig under 20143 tycker du?
– Det har uppfört sig bra generellt.

Hur långt kvar har de till sitt mål att bli den mest lönsamma leverantören att jobba med?

– Det tror inte jag ligger alltför långt fram. De är på god väg.

Vilka tre områden skulle de särskilt behöva förbättra sig?

– Det skulle behöva bli mer synliga ute hos kunder och partner. De är på god väg, det händer mycket. Men de skulle behöva en ännu mer öppen profil än tidigare.

Vilka tre starka sidor vill du peka på?

– De har en oerhört stor kraft inom offentlig sektor. De är en stark spelare att jobba med.

Vad ser du farm emot under 2014?

– Vi har tagit ganska mycket nya affärer med HP och dem ska vi utveckla. Det blir ett kul år!

 

kl 10:07

IMG_7566 elitedeskHP:s Daniel Antonsson kom förbi vårt bord och visade stolt upp de enda exemplaret av Elitedesk som finns i hela EMEA-området. Maskinen lanseras i april och han säger att ”det är det enda dåliga med den”

Vem ska köpa den då? Handlar inte allt om laptops, plattor och smarta telefoner för kunderna idag?

– Nej, vi ser faktiskt en trend att många kunder väljer bort laptops och istället utnyttjar en smart telefon – som du kan göra nästan men inte riktig allt på – och en liten stationär dator.

– Fördelen med den är ju att den har lite mer kraft och ett lägre pris än en laptop.

kl 10.35 

Mårten Anterud, Ingram Micro

Mårten Anterud, Ingram Micro.

Hallå där, Mårten Anterud, säljare på Ingram Micro!

Varför är du här idag?

– För att uppdatera mig lite på hur HP tänker och se vad som är på gång.

Vilka områden är du mest intresserad av?

– Vi täcker ju hela bredden så det är väl egentligen inget som sticker ut. Fast PPS-sidan [print och pc] är väl det som kanske ändå är mest intressant.

HP säger ju att det här ska vara starten på ett starkare partnersamarbete. Vilka förväntningar föder det hos dig?

– Det har jag inget svar på.

Hur har HP uppfört sig under 2013?

– Bra. Vi jobbar väldigt tätt med dem. Det är ju vår största partner.

Hur långt kvar har de till målet att bli den mest lönsamma partnern?

– Det kan jag inte svara på faktiskt.

Inom  vilka områden skulle de särskilt behöva förbättra sig?

– Det skulle väl var administration och så … inget mer som jag spontant kommer på.

Vilka är deras starka sidor?

– Att de täcker hela bredden, precis som de pratar om. Och så bra produkter förstås.

 

 

Filed in: Guldmyran 2014, Reportage Tags: 
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved