Marginalförstärkare del 3: Viametrics ger kundkoll i butiken

Kanalen är bra på att klara sig själv. Den sköter tillverkning, logistik, lagerhållning, marknadsföring och försäljning. Men den tar självfallet också hjälp av andra aktörer. Ibland för att det är nödvändigt för att över huvud taget lyckas, ibland för att nå ännu bättre resultat. Vi kallar dem kanalsatelliter och många av dem hjälper till att skapa affärer, eller överhuvud taget möjliggöra affärer. Några är verkliga marginalförstärkare om de utnyttjas på rätt sätt.

Vi har tidigare skrivit om 3 Step IT och Dataserv. Nu är det dags för en retailvinkling och ett besök hos Viametrics.

Viametrics
Viametrics lägger stort fokus på att göra informationen från sina system och tjänster lättillgänglig.

För att få tag i den tredje marginalförstärkaren beger vi oss till Göteborg. Där hittar vi Viametrics som en gång började som ett elinstallationsbolag. Fast när Lindex i mitten av 90-talet kom och frågade om de inte kunde hjälpa till med att räkna kunder i deras butiker insåg företaget att det kanske vore något att satsa på, system för besöksräkning i butik alltså.

– Det var extremt tidigt, berättar försäljningschef Niklas Andersson. Och han konstaterar att de lösningar de sålde då var ytterligt basala jämfört med det som oftast används idag. Det handlar om värmekameror och avancerad mjukvara för såväl räkning som analys

Så varför är det en bra idé att räkna hur många som kommer in i butiken?
– Antalet besökare anger ju hur stor potential du har till försäljning i butiken, och när du gör förändringar i butiken eller i marknadsföringen vill du veta hur det påverkar antalet som väljer att gå in i din butik, förklarar Niklas Andersson.

Ger värdefullt underlag

Antalet besökare ger kanske sällan några avgörande svar i sig. Men det ger ett högst konkret underlag för diskussioner om hur man arbetar i butik, hur den är inredd, vilka varor som exponeras, hur kommunikationen sker i marknadsföring och mellan besökare och säljare.

– När man tar fram konkreta siffror har du något att jobba med. När du vet potentialen brukar det alltid bli bättre, försäkrar Niklas och påpekar att det till stor del också handlar om att skapa ett förhållningssätt, ett ”tänk” kring hur man arbetar för att omvandla besökare till kunder.

Men tekniken med värmekameror, varför så avancerat? Räcker det inte med en fotocell vid ingången?
– Det är oerhört svårt att räkna hur många som går in i en butik. Så fort du har en lite bredare entré, som ofta är fallet i köpcentrum, så uppstår en mängd möjliga felkällor. Folk kan gå i bredd och skymma varandra, de kan göra rörelser så att de räknas flera gånger vi inpassagen. Ett sådant här system måste ge korrekta siffror och vara pålitligt för att de ska bli användbara för butikerna, säger han.

Men är det här något för mindre butiker, eller ligger ert fokus på köpcentrum och stora kedjor med stora butiker och stora kundflöden?
– Vi jobbar mycket med köpcentrum och större butiker, men även med många små butiker. Besökarantalet och konverteringsgraden är ju lika viktigt för dem.

Post Comment