”Marknaden börjar förstå”

Med sitt ambulerande roadshow-event passerade OutSystems Stockholm i förra veckan för att konkret visa hur deras low code-koncept kan automatisera utvecklingsarbetet.

Intimt och interaktivt var två av ledorden när OutSystems tog sitt konceptevent i form av en roadshow till Stockholm under förra veckan. Heldagseventet, som anordnas på dussintals platser världen över under våren, bjöd på en heldag för såväl utvecklare som företagsledare som gav en inblick i hur low code kan effektivisera utvecklingsarbetet.

Dagen hade delats in i för- och eftermiddagspass, där den första halvan riktade sig mot utvecklare och andra intresserade för att visa hur OutSystems plattform fungerar. Ett viktigt budskap är att low code inte är skapat för att effektivisera bort utvecklare. Tvärtom handlar det om att nyttja utvecklarens tid mer effektivt genom att automatisera många av de bitar som mer eller mindre är handskrivna idag. Automatisering av delar i utvecklingsarbetet gör att fler projekt kan avslutas på kortare tid, eller att mer tid kan läggas på innovation av nya funktioner eller gränssnitt.

– Vi brukar säga att utveckling paradoxalt nog är ett av de mest manuella hantverken som finns idag, säger Dan Juengst, Director of Product Marketing och Principal Technology Evangelist på OutSystems under eftermiddagspasset.

Interaktiv eftermiddag

Just eftermiddagspasset växlar såväl inriktning som publik. Här varvas genomgångar av idén med low code och OutSystems plattform med engagerade gruppsamtal kring olika problemställningar som low code kan lösa eller underlätta. Då det inte rörde sig om befintliga kunder i första hand valde merparten att inte nämnas vid namn här, men allt från etablerade it-företag till jättar inom fastighetsbranschen fanns på plats. Utöver tidigare nämnda Dan Juengst finns även franska Atos med för att beskriva sitt samarbete med OutSystems och hur low code hjälper dem i deras arbete.

I första hand är det Atos inkubationsprogram som drar nytta av low code, även om de har ett dedikerat OutSystems-team i företaget som understödjer hela organisationen. Bland annat pratar den interna OutSystems-gruppens teamleader, Laura van Hemelryck, om hur många av projekten gått från brief till fungerande prototyp på en till två veckor under något företaget kallar för design sprint. Det gör att de snabbt kan visa upp idéer praktiskt för att snabbare kunna gå vidare i projekten.

Framåt slutet av dagen är det en märkbart nöjd Ruud Hochstenbach, ansvarig för norra Europa hos OutSystems.

– Vi har i praktiken varit aktiva på den här marknaden i tre månader och trots det har både intresset och antalet besökare idag varit helt fantastiskt, säger han. Det är helt klart ett tecken på att marknaden börjar förstå vad det är vi erbjuder och vilka fördelar det.

Fem snabba med Ruud Hochstenbach, ansvarig för norra Europa hos OutSystems:

Ruud Hochstenbach, ansvarig för norra Europa hos OutSystems

I samband med att OutSystems Roadshow passerade Stockholm under förra veckan passade vi på att ta en pratstund med företagets nordenansvarige om low code och eventet i sig.

En roadshow för low code, vad menar ni med det egentligen?

– Givetvis handlar det mycket om att få ut vårt namn och vårt erbjudande här i Norden. Vi har jobbat aktivt i Norden i ungefär tre månader nu och har hållit ett väldigt högt tempo. Det här är faktiskt det tredje eventet vi medverkar på i Sverige, men också vårt första egna. Här kan vi bättre fokusera på både besökarna och vad vi vill visa upp med vår plattform.

OutSystems Roadshow körs parallellt i flera länder världen över nu under våren och för några dagar sedan befann ni er i Finland. Är tanken att återkomma med den här typen av event flera gånger per år?

– Vi tar det lite som det kommer men vi hoppas självklart kunna arrangera en liknande roadshow i Stockholm snart igen. Framåt hösten kommer vi att fokusera mycket på vårt stora årliga event Nextstep i Amsterdam som lockar tusentals besökare. Det går av stapeln åttonde till nionde oktober och där är registreringen redan öppen, så se till att boka flygbiljetten redan nu.

Vad ser ni för vinningar med den här typen av event?

– Dels vill vi gärna visa upp våra affärspartners och hur deras fördelar ser ut med våra verktyg. Samtidigt är det ett fantastiskt tillfälle att träffa potentiella partners. Det ger även en helt annan typ av översikt över vilken inverkan vår plattform har för våra kunder. När vi körde det här eventet i Finland nyligen berättade en av våra partners att de tack vare vår plattform avslutat ett projekt så pass tidseffektivt och med så bra resultat att deras kund gett dem mer budget för att implementera ännu fler funktioner eftersom resultatet blivit så bra. Hur ofta hör du något sånt i utvecklarsammanhang?

Eventet har varit väldigt interaktivt, är det något ni strävar efter?

– Det är så vi generellt vill att våra event ska vara, det är så vi gillar det. Lägger vi in olika övningar och samtal får det deltagarna att prata och engagera sig, vilket blir mer givande för alla närvarande. Det är ett trevligt koncept.

Är du nöjd med resultatet idag?

– Absolut! Trots att vi bara varit aktiva i tre månader har både antalet anmälda och antalet som till slut dök upp varit helt fantastiskt. Samtalen här under dagen har varit väldigt givande och lovande inför framtiden. Det känns verkligen som att intresset och förståelsen för vad vi erbjuder är något marknaden är redo att ta till sig, avslutar Ruud Hochstenbach.