Medlaren från Kuggeboda leder Symantec i Sverige
Hem NYHETER Medlaren från Kuggeboda leder Symantec i Sverige

Medlaren från Kuggeboda leder Symantec i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Åsa Edner visste redan 2005 att hon skulle bli landschef. Men hon visste också vad som krävdes för att nå dit. Förra året var hon redo och tog över som Symantecs chef i Sverige. Möt kvinnan som känner kanalen inom it-säkerhet bättre än de flesta.
Forts. fr. föreg. sida
Åsa Edner, SymantecPå den vägen är det, skulle man kunna säga. Fast det var ju egentligen då det startade för Åsa, som ett drygt decennium senare skulle bli chef för Symantec mitt under bolagets största förändring någonsin. Men det var efter högskolan hon kom in i it-branschen. Och redan efter 2,5 år på Telia mötte hon kanalen, efter en rekrytering till Veritas och en roll som kanalansvarig.

Det var ditt första möte med kanalen, minns du det?
– Det var en väldigt stor kontrast från att sitta på Telia. Där var det ju vi som var kanalen ut mot kunden.

– Så jag befann mig plötsligt på en helt annan sida där vi skulle möjliggöra dialoger med kunder men sälja till 100 procent genom kanalen, via våra partners, berättar hon.

En av de stora utmaningarna var att förstå inte bara Veritas affärsmodell, utan också alla partners affärsmodeller.

– Vad gör den här specifika partnern framgångsrik? Vad är det som triggar dem? Vad är deras big bets? Sådant behövde jag ju lära mig. Och vi hade ett 50-tal partners som vi jobbade tajt med …

Erövrade Sverige på Veritas

Sen får samtalet ett aningen romantiskt skimmer. Åtminstone i mina öron. Åsa beskriver en tid när marknaden var ganska omogen, eftersom ”alla gjorde ungefär samma saker”. Och att det var ett ”förhållandevis lätt jobb” eftersom det var en tämligen obearbetad marknad.

– Fram till 2003 hade vi skaffat oss en marknadsandel på 86 procent inom backup i Sverige, säger hon och det låter lite som om det liksom bara hände. Vilket jag betvivlar.

Men det var också roligare, eller roligt på ett annat sätt än idag, minns Åsa. Det var inte samma stenhårda fokus på lönsamhet. Det handlade mer än idag om relationer.

– Jag tror jag var på leverantörs- och partnerpubar 3-4 gånger i veckan och inte sällan på incentiveresor. Hela branschen var väldigt mycket mer relationsbaserad än idag.

Var det bra?
– Det funkade ju då, när alla gjorde ungefär samma sak. Nu konkurrerar du utifrån andra förutsättningar. Det är en tuffare marknad i det perspektivet att du måste hitta nya sätt att differentiera dig på.

– Det innebär ju också du måste fokusera mer på att skapa lönsamhet. För ditt eget företag och för de partner du jobbar med, genom att hjälpa dem att hitta nya modeller att tjäna pengar genom.

Relationer är basen

Den största delen av jobbet att bygga och utveckla partnernätverket i Sverige åt Veritas handlade om relationer, minns Åsa. Därför var det ett perfekt kliv från Telia för henne. För relationer ligger mitt i Åsas komfortzon. Det är där hon har sin största trygghet och när hon har sökt nya jobb eller hamnat i nya situationer med element hon inte har så bra koll på har tanken alltid varit: ”det här är min grej, jag är jäkligt grym på det och ingen kan slå mig på fingrarna.”

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00