Aastra Technologies europeiska dotterbolag har förvärvat svenska Telepo AB. Syftet är att stärka sitt erbjudande inom molntjänster, främst i andra länder än Sverige.
Aastra har saknat en molnbaserad telefonilösning. Det är en lucka som nu täpps till. Det säger sverigechefen Claes Kolare till IT-Kanalen. Men han konstaterar också att förändringen främst kommer Aastras partner i andra länder än Sverige till gagn, eftersom Telepo och deras partner redan har en stark närvaro i Sverige.
– Vi ser den största tillväxtmöjligheten utomlands av de skälet.
Telepo har sitt huvudkontor i Stockholm och erbjuder standardbaserade, molnbaserade Unified Communications-lo?sningar. Under förra året växte bolagets verksamhet rejält. Enligt uppgift ökade antalet användare med 40 procent till totalt 90 000. Det var också året då man nådde lönsamhet.
Plattformen används av 16 tjänsteleverantörer, däribland Telia och Tele2. Aastra kommer att utnyttja Telepos lösningar för att stärka sitt erbjudande mot den europeiska marknaden.
Aastra är ju själva föremål för ett uppköp, då Mitel i november förra året förvärvade bolaget. Fusionen av de två pågår.