Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Microsoft-vd: ”Azure växte med 300 procent senaste kvartalet”

Jonas Persson, vd Microsoft Sverige

Jonas Persson, vd Microsoft Sverige.

700-talet partner har samlats på Münchenbryggeriet för Microsofts  partnerevent, Partnerday 2014. Temat är den stora förändringen mot moln och mobilitet i allmänhet – och givetvis vad detta innebär för Microsofts partner i synnerhet.

Läs också: Microsofts prisade partner …

Läs också: Hallå partner … gör Microsoft rätt?

Vd Jonas Persson inledde med glimtar av bolagets utveckling under året och strategi framgent, som sammanfattas med Cloud, mobile first. Och i sann Microsoft-anda alltid med bredaste möjliga anslag.

– Allt vi utvecklar nu utvecklar vi för en publik molnmiljö först. Därefter anpassar vi det för privata miljöer, sa han och pekade så på Microsofts fem fokusområden, dit alla utvecklingsresurser går nu: cloud, mobility, social, big data med analys, och säkerhet.

Temat för eventet är just förändringen i marknaden som driver resan mot molnet och en ökande grad av mobilitet, hur det påverkar kunder, Microsoft och partner. Hans Werner från Radar Ecosystem Specialists inledde med en analytikers bild av den verkligheten, det han kallar det nya normala.

110 miljarder plus

Hans stora budskap var detta: svenska företag måste göra allt mer med mindre resurser. Det skapar stora möjligheter för it-leverantörer eftersom kunder behöver hitta nya affärsmodeller och smartare sätt att arbeta – förändringar som i hög grad inbegriper it. Radar bedömer att värdet detta skapar för it-branschen ligger på ytterligare 30 miljarder kronor fram till 2020. Han pekade på ytterligare områden som tillsammans innebär en ökning av värdet i marknaden med 110 miljarder kronor. Det är en gigantisk förändring, konstaterade han. ”It-marknadens totala värde idag ligger på 140 miljarder kronor”.

– Verksamheten är just nu den mest intressanta delen hos kunder. Deras budgetar växer med i snitt 3,7 procent medan it-budgetarna bara ökar med 1,3 procent.

Innan han klev av scenen delade han med sig av ett råd:

– Det finns stora möjligheter för er. Men kunderna kommer inte att be om offerter, ni måste vara proaktiva, ge er ut och visa hur ni kan hjälpa kunden. De förväntar sig att ni ska leda dem i förändringen.

Azure växte 300 procent

Microsoft-vd:n släppte en del intressanta siffror kring företagets erbjudanden. Office 365 är deras snabbast växande produkt någonsin med en tillväxt på 100 procent på årsbasis och idag står den delen för tio procent av Microsofts svenska affär.

Azure-affären, fortsatte han, har totalt sett vuxit med 300 procent under det senaste kvartalet. Dessvärre har inte lönsamheten hängt med i samma takt, konstaterade han.

– Men vi ser att skiftet mot infrastruktur som tjänst har kommit igång rejält nu.

Apropå infrastruktur lyfte han det faktum att de nu är världens nästa största leverantör av svartfiber i världen, efter Google.

– Visst ligger vi efter dem, men vi ska bli störst även där.

Fler siffror: i England har Windows Phone en marknadsandel på 10 procent, i Tyskland 15 procent. Sverige ligger däremot bara på 4-5 procent.

– Men vi ser en bra tillväxt, främst hos företag. Konsumenter fortsätter krama sina Iphone, och det är ok. Men på företagssidan ser vi en bra tillväxt.

Mer storytelling

Förmiddagen avslutades med praktikfall, där marknadsdirektör Eva Fors först pratade om att de ska jobba mer med storytelling i sin marknadsföring, och sedan bjöd upp kunder på scenen som fick berätta om sina resor i Microsoft-värld. Bland andra Daniel Berglund, CIO på LKAB, och Annette Högström, it-strateg på Uppsala läns landsting.

 

Filed in: Reportage Tags: , , , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved