Millisekunders väntetid kan drabba försäljningen i Internetbutiken

Hur snabbt en webbplats laddar på en smartphone eller surfplatta är avgörande för hur länge en besökare stannar där och om de lägger varor i kundvagnen.

Per Sterner, Nordenchef

Det visas i en ny rapport från Akamai som också visar att så lite som en millisekunds väntetid så småningom kan synas på sista raden.

Kampen om kunderna är hård och för e-handlarna är nedladdningshastigheten något som också kan påverka företagets resultat enligt rapporten The State of Online Retail Performance från Akamai.

Rapporten visar bland annat att 53 procent av besökarna från mobila enheter lämnar en webbplats om den tar mer än tre sekunder att ladda. Rapporten visar också att om webbplatsen inte laddas efter två sekunder kan det öka den så kallade avvisningsfrekvensen med upp till 103 procent (avvisningsfrekvensen anger antalet besökare som bara klickar på den ena sidan och inte navigerar runt). Förseningar på laddningstid ner till 100 millisekunder kan också minska nätbutikernas omvandlingsfrekvens med upp till 7 procent.

– Man brukar säga att tålamod är jägaren största tillgång, men det gäller verkligen inte konsumenten. Om en webbplats inte laddas omedelbart så finns konkurrentens webbplats bara ett klick bort. Och det märks. I rapporten kan vi se att 28 procent av kunderna inte återvänder till en långsam sida, säger Per Sterner, Nordenchef.

Vi fönstershoppar från mobilen
Rapporten visar också att konsumenterna i stor utsträckning använder sin smartphone för att fönstershoppa. Hälften av konsumenterna använder sin smartphone för att hitta produkter eller tjänster på nätet, men bara en av fem slutför en transaktion.