Mobilinfo med ljusets hastighet

För den som inte tycker QR-koder är det bästa sättet att överföra information till mobiler kommer Panasonic nu med en ny teknik där man använder LED-ljus för att sända innehåll till mobila enheter.

Panasonics Linkray-teknik, som tidigare gått under namnet Light ID, premiärvisades som ett koncept under förra året och har nu börjat rullas ut på bred front i ett antal av leverantörens professionella displayer och även som enskild lösning med ljusmodulatorer.

Tanken är att tekniken inte bara ska användas i reklamsammanhang utan även för informationsspridare för besökare på mässor, museer och gallerier.

Som exempel på hur Linkray-tekniken kan användas har Panasonic samarbetat med IBM i en demonstration kallad Smart Aquarium i USA. Här används teknik från IBM Watson för att ge information om de fiskar som simmar runt i akvariet. Den som vill ha mer information om de olika fiskarterna kan få fram fakta genom röstkommandon där superdatorn Watson sedan läser upp fakta samtidigt som man även ser bilder på fiskar och annat som finns i akvariet.

I samarbetet mellan Panasonic och IBM ingår även att utveckla Linkray-tekniken för användning på ställen som hotell och flygplatser där användarna snabbt ska kunna få detaljerad information kring nöjesutbud, transport, nyheter och väder.

Ett praktiskt användningsområde är alltså information på buss- och tågstationer samt flygplatser där det just nu pågår ett antal utrullningar på Panasonics japanska hemmamarknad, exempelvis på Haneda Airport i Tokyo.
Inledningsvis förväntas Linkray-tekniken dock främst komma till användning inom butiksvärlden där man exempelvis kan ge ”fönstershoppare” möjlighet att studera varorna i detalj direkt i sina telefoner redan innan de tar klivit in i butiken. Därtill kan den stressade, men köpsugna kunden få upp den fysiska butikens webbutik och köpa varorna vid ett senare tillfälle.

Till skillnad från hanteringen av QR-koder behöver man inte befinna sig precis intill informationen för att mobilappen ska få kontakt vilket innebär att tekniken även fungerar på ställen där det trängs mycket folk framför skyltfönstren.
Butiksägaren kan sedan använda de analysverktyg som ingår i Linkray-plattformen för att få statistik över hur många besökare som har läst av skärmarna och samtidigt få veta vilka erbjudanden eller produkter som är mest populära.

Linkray framställs som en ljusbaserade distributionsplattform där användare kan ta emot data från Linkray-sändare genom att använda sina smartphone-kameror. Information kan laddas ner och visas upp på användarens eget språk eftersom systemet känner av vilket språk man valt på mobilen.
Det som främst skiljer Panasonics teknik från QR-kodsläsare är att innehållskällan, det vill säga digital signage-skyltar, informationsskyltar eller belysta tavlor, har försetts med ID-modulator som förser källan med så kallade Linkray ID-koder.

Under hösten drar Panasonic runt med en roadshow i Norden där man presenterar den nya tekniken på platser som Tekniska Museet i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Här finns allt från 42-tumsskärmar till 4K-skärmar på närmare 100 tum samt givetvis videoväggar och olika varianter av interaktiva skärmar, samt hela Panasonics lineup av professionella projektorer och ProAV-lösningar. Är du nyfiken på mera, anmäl dig HÄR.

Några frågor och svar runt LinkRay från Torbjörn Mähler, Product & Marketing Manager på Panasonic:

Hur fungerar LinkRay?

LinkRay-plattformen använder LED-ljus för att överföra innehåll till mobila enheter, och omvandlar digitala skärmar, reklamskyltar och andra ljuskällor till ett ”1-2-1” marknadsföringsverktyg för smartphones.  Användare kan ta emot data som skickas från en LinkRay -sändare via telefonens kamera. Information kan hämtas och visas på användarens eget språk, vilket höjer upplevelsen i miljöer som museer och gallerier, såväl som i detaljhandeln.

Vilka fördelar har den över QR-koder?

Till skillnad från QR-koder kräver LinkRay™ inte att användarna håller mottagaren i en viss position och behöver inte vara nära eller spendera tid på att fokusera vid avläsning. Allt du behöver göra är att peka telefonens kamera mot en LED-ljuskälla eller -objekt, och appen genomsöker omedelbart den LinkRay-ID som skickats även på avstånd, vilket gör att du kan komma åt informationen även bakom andra människor, till exempel.

Hanterar den flerspråkig användning?

Ja. I en detaljhandel kan en tysk och en fransk person skanna samma LinkRay-ID som därefter använder appen som automatiskt riktas till webbsidor i det språk som valts, dikterat av själva appen. Det enda potentiella hindret är att innehållet måste vara tillgängligt på det valda språket. I ett museum kan du till exempel integrera tekniken i en dedikerad app, som därefter känner igen språkinställningarna i användarens enhet och automatiskt visar information om utställningsobjekten  på det egna språket.

Vilka enheter arbetar LinkRay med? Smartphones/tablets etc.

LinkRay är en mobilapp som fungerar med iOS-enheter (iOS8 eller senare) samt Android (Android5.0 och senare). Appen kan laddas ner via Apple eller Google Play store.

Kan det hjälpa till att öka försäljningen? Även när butiken är stängd?

Jag tror att det enklaste sättet att förklara detta är med ett praktiskt exempel. Ta exempelvis en klädbutik som har en LinkRay-aktiverad skärm i sitt skyltfönster. Med hjälp av LinkRay-appen kan kunden ladda ner information runt den outfit som visas på skärmen samt priserbjudanden direkt till telefonen och dessutom köpa produkten online. Med hjälp av analysteknik för identifiering av ålder och kön, som finns tillgänligt idag via våra säkerhetsprodukter, kan man även skräddarsy innehållet som visas i skyltfönstret. Det betyder att när butiken är stängd, kan man omvandla skyltfönstret till ett komplett verktyg för e-handel istället.