Mobilitet är nyckeln – men du måste veta hur den ska vridas om
Hem NYHETER Mobilitet är nyckeln – men du måste veta hur den ska vridas om

Mobilitet är nyckeln – men du måste veta hur den ska vridas om

Publicerat av: Redaktionen

Det är väl ingen konst att sälja mobila lösningar? Är inte det vad alla vill ha? Inte nödvändigtvis om it-chefen får bestämma. Här får du tre bra argument att ta med dig på säljmötet.

Alla analyssiffror kring mobila klienter, telefoner och plattor, pekar i höjden. Ändå är det inte självklart att du får sälja så mycket ”mobilt” som de generösa talen antyder. Ofta är it-chefen ännu i dessa dagar skeptisk, av skäl som förvisso är fullkomligt rimliga. Som att det är knöligare att hantera (eller managera som han eller hon förmodligen säger) och att det skapar nya och inte alltid så lätta frågor kring säkerhet.

Samtidigt torde försäljningen inte vara särskilt svår med tanke på hur förändringens vindar blåser, bara du kommer med rätt argument. Fast Stefan Bergdahl, chef för HP:s affärsområde print och pc (PPS), påminde under partnerträffen HP Partner Summit den 23 januari om den grundläggande förutsättningen. Nämligen insikten om att lyckad mobilförsäljning inte handlar om att sälja prylar, surfplattor och vad det månde vara. Lyckad försäljning kräver att man som partner måste förstå kundens förutsättningar och behov, att man måste se till helheten.

Anders Bruntius, Dell

Anders Butnariu, Dell.

IT-Kanalen frågade också Dells expert inom området, Anders Butnariu, om hans tre bästa tips. Han är affärsutvecklare hos leverantören med fokus på mobilitet. Här är hans tips:

Arbeta var som helst, när som helst
Mobilitetstänket utgår ifrån att kunden ska kunna sköta sitt jobb oavsett var han eller hon befinner sig. Arbetet är inte längre en statisk plats utan en uppgift som ska lösas – oavsett plats. Det första argumentet för dig att möta dina kunder med är därför möjligheten att kunna arbeta platsoberoende, inte bara genom att erbjuda en tablet, utan genom en helhetslösning där kunden når all sin information säkert, oavsett enhet och plats.

Mobilitet driver effektivitet
Att arbeta mobilt skapar nya möjligheter för att effektivisera arbetet. Till exempel kan kunden skapa företagsspecifika applikationer och gränssnitt som samlar information från flera system och visualiserar den på ett och samma ställe för att kunna fatta bättre beslut i farten. Det möjliggör även för kunden att lösa uppgifter direkt som tidigare fick läggas på hyllan tills han eller hon nådde sin traditionella arbetsplats och dator. På så sätt skapar mobila lösningar effektivare företag och anställda.

Erbjud en hybridlösning
Har din kund redan en laptop och tablet per anställd? Erbjud då en hybridlösning som kan slå ihop två enheter till en och täcker kundens alla behov. En lösning som kan vara en tablet i ena stunden och en laptop i andra. Att minska antalet enheter från två till en förenklar managering och drift av enheter för företaget samtidigt som de minskar sina licensavgifter.

Anders pekar också på att mobilitet ger nya möjligheter till merförsäljning också, bland annat genom applikationsutveckling och processeffektivisering.

Men det räcker inte att sälja, påminner han.

– Du måste också kunna erbjuda dina kunder full service och support genom att ha fullständiga supportavtal och en god serviceorganisation.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00