Molnteknik inom spelindustrin

Molntekniken har vuxit ända sedan internet först slog igenom, men det är framför allt under de senaste fem åren som ”molnet” blivit allmänt använt.

Om du någon gång uppgraderat din smartphone från en gammal modell till en ny har du säkert upplevt hur enkelt det är att synkronisera informationen, bilderna, kontaktlistan och de gamla meddelandena från den äldre till den nyare telefonen.

Ofta har du inte ens behövt ladda upp och spara innehållet själv. Detta sköter din smartphone automatiskt på daglig basis. All din information finns alltså lagrat virtuellt med vad som kallas molnteknik, eller cloud computing.

Din e-mail som du enkelt loggar in på via din webbläsare är den vanligaste formen av molntjänst som lade grunden till många av de tjänster som idag erbjuds med hjälp av tekniken. Kanske har du redan använt Dropbox eller Google Drive för att dela filer, Soundcloud för att streama musik eller Netflix för att titta på film och tv-serier. Gemensamt för alla dessa tjänster är att de fungerar likadant på olika typer av enheter, de finns tillgängliga via internet utan att du behöver ladda ned någon programvara samt att delning och streaming sker omgående i realtid så att du direkt kan använda tjänsten utan fördröjning.

Det allra senaste för molntekniken är ett avancemang inom spelindustrin. Onlinespel har länge varit populära och med den banbrytande spelserien World of Warcraft kan man säga att molnteknik blev inkorporerat i spelvärlden på allvar. Med en kombination av installerad programvara och livestream har spelet lockat det största antalet spelare genom tiderna. Nya spelutvecklare har hjälpt till att förfina molntekniken och vi ser fler och fler spel som lanseras helt och hållet online, utan att du behöver någon installerad programvara på din enhet. Även om tekniken ännu inte är helt perfekt är fördelarna många:

  • Du har tillgång till ditt spel oavsett vilken enhet du använder. Ett bra exempel är nätcasinon som är tillgängliga dygnet runt via dator, surfplatta eller smartphone.
  • Inga specifika krav ställs på din utrustning, du behöver inte ha ledigt minne eller avancerade grafikkort.
  • Spelutvecklarna kan uppdatera och fixa buggar i spelet kontinuerligt utan att du behöver installera den nya versionen eller uppgraderingen.
  • Fler spelare kan ta del av samma spel. Molnteknik ökar serverkapaciteten och gör multiplayerspel i olika former lättare att köra. Tänk på hur alla människor som spelar WoW samtidigt online kan interagera med varandra i realtid.
  • Programvaran blir billigare när man inte behöver distribuera fysiska filer till varje spelare.

Nackdelarna som diskuteras handlar främst om säkerheten med molnteknik. Då användarna själva inte har ansvar för eller tillgång till servrarna som lagrar deras filer och privata information ställs det högre krav på de företag som förser användarna med tjänsterna.

Den enskilde spelaren eller användaren behöver alltså inte på egen hand installera säkerhetsprogram eller kryptera känslig information för att hackare inte ska kunna nå den, utan ansvaret läggs över på företagen. Detta kan vara både bra och dåligt. Till stor del arbetar både spelutvecklarna, aktörer som Google och Microsoft och också många säkra svenska online casinon hårt med att hela tiden förnya och utveckla säkerheten kring den lagrade informationen.

Ett stort företag har bättre förutsättningar att utveckla ny teknik för att förhindra hackerattacker och upptäcka problem i den egna programvaran. Där har man fler människor som konstant arbetar för att minimera riskerna med molnteknik.

Molntekniken är i ett expansivt skede och väntar just nu på att få sitt fulla genomslag inom spelbranschen. Tekniken ställer dock högre krav på en snabbare och stabilare internetuppkoppling eftersom mer ska rymmas och överföras via bredbandet. Utbyggnaden av fibernätverket för både företag och privatpersoner kan vara en grundläggande faktor som hjälper att utveckla och sprida användningen av molnteknik, framför allt när det gäller inom media och gaming.

Fiberoptiken är en stor uppgradering från ADSL och garanterar en stabilare symmetrisk uppkoppling som klarar stora påfrestningar. Bredband via fiber kostar mer att installera men kommer i längden att innebära många fördelar för både användarna och utvecklarna av tjänster. Förutom de redan nämnda fördelarna med molnteknik för spelindustrin kan man också lägga till utbudet. Som du säkert redan märkt ger dig tjänster som Netflix och Spotify möjligheten att välja vitt och brett mellan vad du vill se och lyssna på, allt tillgängligt med några klick helt utan att nedladdning. På samma sätt kommer du kunna välja och vraka bland mängder av olika spel. Genom en liknande prenumerationstjänst får du omedelbart tillgång till spel inom alla genres, nya som gamla, redo att börja spelas direkt. Molntekniken ger dig alltså all form av underhållning tillgängligt på alla dina enheter, enkelt, billigt och snabbt.