Nästan en fjärdedel av nätshoppare luras av bedragare
Hem SÄKERHET Nästan en fjärdedel av nätshoppare luras av bedragare

Nästan en fjärdedel av nätshoppare luras av bedragare

Publicerat av: Redaktionen

Forskning från MarkMonitor, världsledande inom varumärkesskydd, avslöjar att 23 % av konsumenter ofrivilligt har köpt en förfalskad produkt på nätet, där åldersgruppen 18 – 34 år representerades över genomsnitt.

Nästan en fjärdedel av nätshoppare luras av bedragare 285 % känner att varumärken borde göra mer för att skydda kunderna från oavsiktliga köp av förfalskningar.

Av det som lurats, sa 71 % att upplevelsen hade negativ påverkan på deras uppfattning av det äkta varumärket, där 59 % sa de blivit mer aktsamma när det kommit till att interagera med företaget i framtiden, och 12 % sa att de inte skulle köpa något mer från samma varumärke. Utöver det var det 32 % som inte gjorde något åt saken när de upptäckt att de blivit lurade, medan 29 % klagade till företaget som äger varumärket.

Att köpa förfalskade varor är ett stort bekymmer för konsumenter, särskilt i och med shopping på nätet där 51 % av konsumenterna oroar sig för att ovetandes köpa en förfalskad vara. Säkerheten ligger fortsatt högt på listan där en liknande undersökning utförd av MarkMonitor förra året visade att 64 % av svarande var oroliga över deras säkerhet på nätet.  I år har siffran ökat till 78 % av svaranden som påvisar oro inför at shoppa på nätet, där 42 % sa att de oroade sig för säkerheten kring deras personliga uppgifter och bankkort.

Forskningen visar också att 85 % av konsumenterna globalt tycker att varumärken borde göra mer för att skydda dem från att köpa falska produkter. Däremot avslöjade forskningen också att av de konsumenter som lurats var det också 10 % som sökte råd från det riktiga varumärket när de väl insett att deras vara var en förfalskning.

”Förfalskningar och tillgängligheten på förfalskade produkter på nätet är ett hot mot varumärken och konsumenter. Dessa cyberkriminella blir allt mer sofistikerade i sitt tillvägagångssätt. Ett resultat av detta är att konsumenter måste vara mer vaksamma när de shoppar på nätet, och varumärken måste utveckla sina skyddsstrategier för att reducera risken medan de arbetar mot att utbilda sina kunder”, sa Mark Frost, CEO, MarkMonitor

”Vad denna forskning understryker är att fler och fler kunder söker hjälp hos varumärken för råd och hjälp att lära sig mer kring problemet med förfalskningar. Detta visar att aptiten på att vilja köpa dessa produkter helt enkelt inte är så stark. Trots detta faller konsumenterna fortfarande offer för bedragare”.

Nästan tre fjärdedelar av konsumenter sa att de vetandes inte skulle köpa en förfalskning i framtiden, 14 % var osäkra och 12 % sa att de skulle köra på. Huvudorsaken för att inte köpa falska varor var att man snarare föredrar äkta vara enligt 47 % av de svarande.

Forskningen utfördes på begäran av MarkMonitor via ledande marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00