Nordiska konsumenter omfamnar e-handel

[KRÖNIKA] Ingenstans i världen handlar konsumenterna så mycket på nätet som här i Norden.

Enligt den färska rapporten Shopping Index från Salesforce ökade i Norden värdet av e-handel med hela 33 procent det första kvartalet i år. Det är en hel del mer än till exempel Frankrike, 17 procent eller Tyskland, fem procent.

Visserligen omfattar inte rapporten hela världen, men den granskar de marknader som är jämförbara med de nordiska – USA och Europa. Där för övrigt ökningen i genomsnitt var 12 procent. Rapporten analyserar 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i 37 länder med hjälp av data från över två miljarder besök på 725 e-handelsplatser.
Så det är ganska riskfritt att dra slutsatsen. Det är ju också sedan länge bevisat att de nordiska länderna tillhör de mest nyfikna och förändringsbenägna i världen. Här i Norden omfamnade vi också e-handel mycket tidigt, något vi bland annat kan tacka den raska utbyggnaden av bredband för.

Och nu går vi över till att shoppa i mobilen!

Men låt mig återvända till siffran 33 procent. Den handlar alltså om det ökade värdet i handeln. Inte antalet köp. Det är viktigt eftersom det visar att vi i Norden också har störst förtroende för att systemen fungerar. Att vi kan handla för även stora summor utan att det känns riskfyllt.

Vi lever onekligen i en tid där kunden är i centrum, på sina villkor och detaljisterna börjar på allvar dra sina slutsatser och erbjuder allt mer individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter.

Åter till mobilen: rapporten visar att huvuddelen av all trafik till e-handelsplatser, 53 procent, kommer från mobiler och 32 procent av alla köp. Hos nordiska e-handelsplatser var det en ökning med 27 procent. Nordiska shoppare tycks också aningen mer målinriktade än i andra länder. Vi är 20 procent mer benägna att göra sökningar (12 procent) än övriga (10 procent).

Att tidigt ta till sig e-shopping kräver som jag nyss antydde nyfikenhet och ett sug efter nyheter. Mycket riktigt är det också modeintresserade konsumenter som går i bräschen. De är 30 procent mer benägna att handla online. Och 35 procent av dem gör det genom mobilen. En ökning med hela 82 procent. Fashionistas är de verkliga pionjärerna!

Med allt detta sagt är det knappast överraskande att nordiska konsumenter också ligger i täten när det gäller att besöka e-butiker från en social mediekanal. Det gör fem procent i sin dator – och åtta procent genom mobilen. Det låter kanske som låga siffror men är en aspekt av utvecklingen där vi kan vänta oss snabb utveckling.

Baman Motivala Nordenchef Salesforce