Nosto utvecklar sin e-handelsplattform för framtidens shoppingupplevelse

Nosto, som är ett av världens snabbast växande företag inom individuellt anpassad e-handel tar, nu nästa steg för att skapa framtidens shoppingupplevelse.

Nostos vd Jim Löfgren

Med ökat fokus på AI och maskininlärning byggs plattformen ut för att ge möjlighet till närmare kundrelationer och i förlängningen ökad försäljning.

– Nu lanserar vi framtidens plattform för mer personlig e-handel. Det handlar om tre delar – Content Personalization, Segmentation och Insights. Sammantaget innebär det här att e-handlare nu kan ge helt unika och riktade shoppingupplevelser till olika typer av kunder. Vi kan fördjupa kundens relation till varumärken genom bland annat webb, e-post, popup-erbjudanden, Facebook- och Instagram-annonser, och de nya lanseringarna innebär att vi nu även kan styra tillhörande innehåll baserat på konsumentens intressen, berättar Nostos vd Jim Löfgren.

Nosto som har sin bakgrund i Norden är väl etablerade på den nordiska marknaden. Företaget har nu även på kort tid gjort succé i USA och Nordamerika med en tillväxt på 260 procent under de senaste tre åren och samarbeten med 2 500 varumärken inom handel. De kunder som använt Nostos lösning har ökat försäljningen med 22 procent årligen, vilket kan jämföras med branschsnittet på 14 procent. Nu är företaget redo för ytterligare expansion.

– När vi lanserade Nosto var vårt fokus att ge individuella produktrekommendationer i online-butiker med hjälp av AI. Nu har vi tagit nästa steg genom att använda hela vår tillgång till data för att skapa en helt ny shoppingdimension. I korthet handlar det om att nu även innehåll skräddarsys för varje användare och för alla digitala kanaler. Det här skapar helhetslösningar som kombinerar köp- och intresseområden och ger en ny dimension i kundrelationen, säger Jim Löfgren och fortsätter;

– För att skapa riktigt bra individuellt anpassade kundmöten, måste e-handlarna se längre än sina produkter och ta in hela shoppingresan. Med hjälp av utökad AI och maskininlärning kan vi nu ge de e-handlare vi samarbetar med nya möjligheter till närmare kundrelationer och i förlängningen ökad försäljning.