Nutanix lanserar nytt kanalupplägg: Power to the partners

Nutanix, den ledande leverantören av molnlösningar för företag, lanserar idag sitt nya , ’Power to the partners’.

Det nya programmet skiljer sig från traditionella partnerprogram genom en unik betoning på partnerinvesteringar inom Nutanix snarare än enbart intäktsmål. Vidare fokuserar det nya upplägget på att ge partners de verktyg de behöver för att stödja sina kunder i implementeringen av nästa generations datacentertekniker. Resultatet blir att partners får nya vägar mot tillväxt tillsammans med Nutanix och möjligheten att uppnå löpande samt planerade framgångar.

Första gången Nutanix berättade om sin nya vision för kanalupplägget var under företagets Partner Xchange-event i maj. Programmet delas in i olika nivåer baserat på antal stängda affärer och omfattningen av Nutanix-kunskap snarare än intäktsmål. Den nya strukturen gör att partners i alla storlekar kan nå de högsta nivåerna. Kategorierna delas in på följande sätt:

  • Master Partner – Innersta partnerkategorin med Nutanix och dess kapacitet, där en partner stänger flest affärer och innehar flest certifieringar med fokus på att sälja Nutanix kärnprodukter inom HCI samt nya produkter som Flow, Era och Beam.
  • Scaler Partner – Växande partnerskap med Nutanix och kunskap om produkterna, där partnern utvecklar integrerade lösningar kring Nutanix Enterprise Cloud OS-mjukvaran och dess ekosystem samt har ökat antalet certifierade medarbetare och stängda affärer.
  • Pioneer Partner – Inledande partnerskap med Nutanix och dess engagemang, där partnern flyttar förstagångskunder till Nutanix hyperkonvergerade lösning och tillskansar sig grundläggande kunskaper om Nutanix kärnprodukter.

Rättigheterna inom Power to the partner har nu utökats med flertalet funktioner som hjälper partners guida kunder genom sina digitala transformationer. Dessa funktioner ger verktyg och resurser som möjliggör för partners att framgångsrikt linjera sig med alla steg i kundengagemangsprocessen, exempelvis:

  • Land – Fullserviceplattform och verktyg för demand-gen som hjälper till med förvärv av nya kunder.
  • Adopt – Resurser för partners för att köra Nutanix-demos, Sizer, TCO/ROI och Xtract-verktyg så att partners kan leverera snabba och smärtfria implementeringar av Nutanix-baserade lösningar.
  • Expand – Utbildning gentemot produkter som Beam, Calm, Flow, Era och andra nya tekniker för att hjälpa befintliga kunder att få ut mer av sina Nutanix-miljöer.
  • Renew – Hörnstenen för att skapa återkommande värden, programmet tillhandahåller resurser som hjälper Nutanix och dess partners att erbjuda löpande glädje för existerande kunder.

Som stöd för Power to the Partner- initiativet finns rabatter och incitament, certifieringar och utbildning samt viktiga marknadsföringsverktyg och mer automatiserade processer för säljstöd. Den nya satsningen kombinerar Nutanix resurser med de unika kunskaper partners besitter för att på bästa sätt hjälpa gemensamma kunder. Värt att notera är att Nutanix nyligen lanserade sitt kanalprogram Velocity program som en av de första delarna av kanalupplägget i praktiken. Med det erbjuds förkonfigurerade kunderbjudanden och innehåll samt unika säljprocesser och investeringar som möjliggör accelererad framgång på mid-market.

– Vi har sett en fantastiskt return of investment inom våra Nutanix-resurser och dess aktivitet hittills, säger Tim Jeans, Datacenter & Cloud Practice Manager på Softcat. Vi välkomnar det nya upplägget och ser det som ett tecken på att Nutanix investerar i hängivna partners som oss själva och vi ser fram emot ytterligare tillväxt och framgång tillsammans.

-Vi kan inget annat än applådera det nya kanalupplägget som designats för att hjälpa partners i alla storlekar att lyckas, säger Dennis Dahl, Chief Revenue Office på Trace3. Samtidigt som Nutanix växer är det viktigt för företaget att öppna upp för en diversifierad flora av partners som har sitt kunniga rådgivande av kunder som kvitto på sin framgång. Vi är glada att kunna påbörja nästa kapitel tillsammans med Nutanix.

– Vi är enormt glada att kunna lansera Nutanix första kanalupplägg som skapats direkt med våra partners i åtanke, säger Rodney Foreman, Vice President of Global Channel Sales på Nutanix. Allt eftersom vår närvaro växer kan vi se de här rättigheterna som ett steg mot vår vision att stärka våra partners med de resurser och den support de behöver för att nå sin maximala potential tillsammans med Nutanix. När våra partners är framgångsrika innebär det att våra kunders affärer bättre kan dra nytta av förenklade och harmoniserade datacenters för alla molnbehov, både idag och i framtiden.