Ny app möjliggör människor att känna sig trygga och stärka civilkuraget i samhället

[EFTERJOBBET] Bolaget Millijoin vill med sin app öka tryggheten i samhället och med det även civilkuraget bland gemene man.

Tobias Svenlöv, grundades av Millijoin

I appen kan man enkelt se hur många andra användare som är i närheten och be om hjälp om man känner sig otrygg. På kort tid har Millijoin fått tusentals användare i 40 olika länder.

Drygt en femtedel av Sveriges befolkning mellan 16 och 79 år känner sig otrygga i sitt bostadsområde under kvällstid; vilket är en ökning med 4 procentenheter sedan 2015. Även oro för att utsättas för överfall eller misshandel har ökat jämfört med 2015, från 11 till 15 procent. För att möta detta lanserades Millijoin

— För två år sedan märkte vi att sexuellt våld och trakasserier började ta över nyhetsflödet i media. Sedan började våra nära och kära berätta om hur otryggt det kändes att gå hem själv på kvällen. Då bestämde vi oss för att göra något åt saken, säger Tobias Svenlöv, medgrundare av Millijoin.

I appen möts man av en karta med prickar, där man ser var andra användare befinner sig. Om man hamnar i en obehaglig eller hotfull situation kan man snabbt be andra användare i närheten om hjälp.

Fokus ligger på Sverige, men appens tusentals användare finns i hela världen. Några av de länder där Millijoin används är Indien, USA och Danmark. Appen är även populär på festivaler och Millijoin har redan samarbetat med festival-arrangörerna The Borderland i Danmark och Out of the Factory i Sverige.

— Festivaler är de som har haft störst problem och det är också dom som visat störst intresse utav att samarbeta med oss. Vår app underlättar kommunikationen för arrangörerna och dess säkerhetspersonal, samt att våra hjälpsamma medlemmar bidrar väldigt mycket till att förebygga situationer inne på området. Vår förhoppning är att fler festivaler och event får upp ögonen för oss och kan tänka sig att samarbeta redan nu till sommaren, säger Tobias Svenlöv.

Millijoin grundades av Tobias Svenlöv i juli 2016, tillsammans med Johan Greus och Fredrik Simón som kom in i bolaget senare. Navid Modiri finns med som rådgivare för att hjälpa till att nå ut med det positiva och viktiga budskap som Millijoin står för.