Ny studie från SOTI visar att en tredjedel av alla företag saknar rätt investeringar i mobil teknologi för att hålla sig konkurrenskraftiga

Svenska företagsledare är för upptagna för att bry sig om att investera i mobil teknik men tillåter anställda att ladda ner appar på mobila arbetsenheter

Carl Rodrigues, vd och grundare av SOTI

Trots den stora ökningen av mobila enheter ser företag fortfarande utmaningar med att utnyttja dess fulla potential, framförallt i situationer där mobilen är affärskritisk. Var tredjedel av alla företag saknar rätt investeringar i mobil teknologi.  Detta visar en studie framtagen av Arlington Research på uppdrag av SOTI, där 1,300 anställda från företag med över 50 anställda i Australien, Brasilien, Kanada, Tyskland, Storbritannien, USA och Sverige djupintervjuats.

Carl Rodrigues, vd och grundare av SOTI, finner att vd:ar riskerar att förlora sina affärer om de inte tar till sig den mobila utvecklingen som sker idag.

– Studien visar att företag saknar mobila verktyg för att säkra och stödja anställda på kontoret, distansarbetande och de som arbetar ute i fältet. Många organisationer använder endast mobil teknik för det enkla och givna och vet inte hur de kan implementera ny teknik för att skapa de fördelar som kan på riktigt kan transformera verksamheten, säger Carl Rodrigues.

– Den mobila teknik företagen använder idag är tyvärr oftast öar utan kommunikation med varandra. Vilket oftare stjälper mer än vad det hjälper företaget ifråga. Att ignorera de nya möjligheterna utvecklingen ger kan visa sig katastrofala. Företagsledare måste agera för att hålla sig i takt med förändringarna som sker idag och inte låta konkurrerande verksamheter springa om dem, säger Stefan Spendrup, Nordenchef, SOTI.

Den största utmaningen som företag står inför idag är att ledningen inte förstår vikten av mobilitet i sin verksamhet. En tredjedel (31 procent) av alla företag missar att investera i mobil teknik för att hålla sig konkurrenskraftiga.

  • Fler än hälften (52 procent) av de tillfrågade i Sverige säger att deras ledning är för upptagna för att bry sig om mobil teknik. Detta kan jämföras med 36 procent i USA.
  • Svenskar är mest benägen att använda externa konsulter vid avbrott. Fler än en på fyra (27 procent) använder externa konsulter vilket motsvarar dubbelt så många som genomsnittet. Storbritannien har är de landet som har lägst andel externa konsulter.
  • 69 procent av alla respondenter meddelar att de arbetar i en organisation som investerar I mobila enheter och appar för att vara konkurrenskraftiga.

Företagsledare litar på sina anställda och tillåter nerladdning mobila applikationer.

  • Svenska företag blockar sällan nerladdning av apppar endast 23 procent av de svarande meddelar att deras företag blockar nerladdning av ny appar. Detta kan jämföras med Storbritannien hade flest andel anställda blockerade appar med hela 48 procent.
  • Hela 45 procent av alla svaranden finner att trots att deras företag har möjlighet att blocka appar väljer de att inte göra det.
  • 24 procent av alla respondenter hade inga regler eller restriktioner kring hur eller vilka appar de får ladda ner på sina arbetsenheter.

 Anställda är oroliga över potentiella skador och förlorad information

  • 49 procent av de anställda finner att deras arbete påverkas mycket negativt när de mobila verktygen fallerar.
  • 18 procent lider av avbrott under längre perioder.  Trots detta visar undersökningen att endast 49 procent av de verkställande direktörerna bara bryr sig om de anställdas mobila teknologi vid tekniska avbrott.
  • 29 procent av de svarande känner oro över att förlora sitt arbete om något går fel med den mobila enheten som de använder i sitt dagliga arbete.
  • 60 procent oroar sig över att förlora viktig information.
  • 54 procent oroar sig att det kommer att påverka kundrelationer negativt.

Företag missar att förstå vikten av att mobila enheter i sina verksamheter

  • 70 procent av alla vd:ar inom transport och logistiksektorn saknar förståelse för vikten av att investera i robusta enheter.
  • 60 procent av alla distansarbetare meddelar att IoT inte är kritiskt för framgång i verksamheten.