Ökad tyngd på årets Dustin Expo med större affärsfokus

Den har länge kallats Nordens största it-mässa av arrangören själv. Med rätta. Dustin Expo, som i år gick mellan den 27 och 29 mars, var redan sedan tidigare den största samlingsplatsen i Norden för it-leverantörer och -kunder. I siffror innebär det cirka 70 utställare och drygt 10 000 besökare under tre dagar. Och mässhallen i år hette Ericsson Globe Arena.

Se alla bilderna från mässan

Jenny Jerselius, Dustin
Jenny Jerselius, marknadschef Sverige, Dustin. Foto: Mattias Hamrén.

Jenny Jerselius, marknadshef hos Dustin i Sverige, är påtagligt nöjd när hon berättar om årets upplaga av mässan. Visserligen är utvärderingen inte klar än, men mycket verkar ha gått deras väg. Bland annat planen att locka fler företagsbesökare och få dem att stanna längre.

– Merparten av vår business är företagsaffärer och vi vill att det ska avspeglas under Dustin Expo. Det var visserligen inte någon massiv ökning i tillströmningen av företagare under de två dagarna då mässan var vikt för dem.

Totalt kom 4 000. Det var 15 procent fler än förra året och de stannade längre, berättar Jenny.
– Utställarna har berättat att de har haft bättre dialoger än tidigare. Fler av besökarna verkar ha varit där för att lära sig mer, säger hon.

Två seminariespår

Utöver den nya, större lokalen bjöd årets Dustin Expo också på mer matnyttigt innehåll i form av seminarier. Man hade två spår, ett teknisk och ett mer lösnings- och inspirationsinriktat, för att möta de två typer av kunder som återförsäljaren ser på företagssidan. Dels de teknikkunniga som handlar löpande av dem, dels dem som Jenny kallar ”de ofrivilligt it-ansvariga” och entreprenörer som inser att it är viktigt för att skapa konkurrenskraft, men som egentligen inte är intresserade eller särskilt kunniga.

Totalt fanns 1 600 platser. Samtliga bokades. Fler faktiskt, eftersom man enligt gängse praxis överbokar varje pass då avhopp är så vanliga. Normalt sett. På Dustin Expo gällde inte den sanningen.

– Det var fullt, folk fick stå längst bak. Det är inte ofta det händer. Jenny tror att det var seminarieprogrammen som skapade den annorlunda karaktären på hela tillställningen, att det blev en annan typ av besök.

– Flödet av besökare var mycket jämnare och folk stannade längre.

Det pågick två andra evenemang som en del av Expot, Truesec Next Generation Infrastructure Summit och Dreamhack. Hur påverkade det mässan?
– Genom Truesecs evenemang fick vi dit fler personer som vi normalt har mycket svårt att nå, de allra kunnigaste inom teknik. Så det var en stor vinst för oss.

Dreamhack drog fullt hus

Dreamhack, som gick på lördagen, drog förstås väldigt många spelintresserade och var ett fantastiskt evenemang med en publik på 500 personer. Influgna från Korea De två seminariehallarna hade byggts ihop till en enda stor, med en scen och stor projektionsduk längst fram. Där spelade sedan de två lagen Team Acer och Team Liquid under fyra timmar om 10 000 dollar.

– Det ena laget hade flugits in från Korea och hade haft träningsläger på natten innan. Och när vi öppnade in till själva hallen sprang folk in med sina kassar för att få en bra plats, säger Jenny och konstaterar att det var ett bra komplement till mässan, där det under lördagen bland annat är ett stort fokus på just speltillverkare.

Kommer ni att flytta tillbaka till Annexet nästa år eller blir det Globen även framgent?
– Det är för tidigt att säga. Vi utvärderar alla delar av arrangemanget just nu. Men det som är klart är att vi även nästa år kommer att satsa på seminarierverksamheten. Det gav nöjda besökare och bidrog till att helheten blev riktigt bra.

Post Comment