Öppen väg för öppen källkod

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn27Share on Google+1Pin on Pinterest0Print this pageEmail this to someone

oppen-vag-200px-sqrKostnader, säkerhet och flexibilitet. Det är nyckelorden bakom framgångarna för lösningar baserade på öppen källkod. Och de är dina viktigaste säljargument när du kommer ut till kunden.

Det är hårda tider för de stora mjukvarujättarna. Deras gamla affärsmodeller håller på att raseras, även om de knappast själva skulle erkänna det. Men något håller på att hända som i vart fall ställer mycket på ändå. Det säger analysföretag, det säger mjukvarutillverkare, det säger återförsäljare.

Detta något kallas open source, eller öppen källkod. I ärlighetens namn har det ”hållit på och hänt” i många, många år. Laurie Wurster, analytiker på Gartner, har följt marknaden sedan 2004 och säger att open source har växt hela tiden. Stadigt, oförtrutet.

Hon har precis avslutat en undersökning kring hur och varför företag väljer lösningar baserade på öppen källkod. Den är så färsk att den ännu inte publicerats. Men siffrorna lyser från hennes skärm.

– I dag utgör öppen källkod närmare 30 procent av ett företags it-system. Det är en ökning med uppåt tio procentenheter jämfört med för tre år sedan, säger hon över telefon en tidig morgon från USA.

Det låter inte svindlande mycket. Men Laurie kallar ökningen betydande.

Verktyg växer mest

Hon säger att den största ökningen sker långt inne på it-avdelningarna, där man gärna använder verktyg för applikationsutveckling, databaser och integrationsverktyg baserade på öppen källkod. Hennes senaste undersökning antyder att sådana lösningar i snitt utgör 40 procent av it-avdelningars mjukvaruportfölj. Det är en kraftig ökning från 2011 då siffran låg på 30 procent.

På applikationssidan är utbredningen något lägre, cirka 25 procent. De snabbast växande kategorierna inom det segmentet är kalender och e-post, office-paket och applikationer för snabbmeddelanden och samarbetsverktyg.

– För tre år sedan hade mellan 18 och 20 procent av företagen sådana lösningar, medan vi idag ser en utbredning på runt 25 procent, säger hon.

Andra ser en kraftigare ökning. Red Hat, till exempel. Företaget som ofta lyfts fram som det främsta exemplet på hur man som leverantör kan tjäna pengar på något som egentligen är gratis – för det är ju en stor del av poängen med öppen källkods-lösningar, att det inte kostar något.

Under deras årliga kund- och partnerträff Red Hat Forum i Stockholm fulltecknades deltagarlistan på rekordtid. Och då var de 260 platserna ändå mer än 50 procent fler än förra året.

– Vi hade en lång väntelista med folk som ville komma, kommenterade Anna Lidén som är ansvarig för Red Hat Storage.

Diego Villaman, Nordic Mind

Diego Villaman, försäljningsdirektör hos Nordic Mind.

Diego Villaman från distributören Nordic Mind, kunde berätta hur han ser att intresset ökar. Inte bara för Red Hats produkter utan för open source generellt.

– De främsta anledningarna till den utvecklingen är säkerhet – det är en stabilare plattform än exempelvis Microsoft – och kostnad, hävdar han som visserligen så att säga är part i målet.

Säkerhet driver efterfrågan

Att Diego Villaman nämner säkerhet som ett skäl till varför allt fler väljer öppen källkod kommer månne som en överraskning, kommenterar Anders Liling som är vd för Redpill Linpro, och en av grundarna av företaget, som säljer lösningar baserad på öppen källkod, eller kanske snarast tjänster kring dessa.

– För inte så många år sen var säkerhet något som talade emot öppen källkod i många kunders ögon. Nu är det alltså något som driver efterfrågan, konstaterar han.

För det är inte bara Diego Villaman som säger det. En undersökning som företaget Black Duck Software har gjort pekar på samma sak. Medan säkerhet för bara tre år sedan var något som fick företag att avstå från öppen källkods-lösningar har det i år seglat upp som ett av de främsta skälen. Enligt undersökningen, som visserligen är utförd på nordamerikanska företag, anger 72 procent högre säkerhet som ett skäl.

Anders Liling konstaterar att det rimligen är ett giltigt skäl även här i Sverige och berättar att Redpill Linpro sedan många år har ”några av Nordens hemligaste institutioner som kunder”.

– De resonerar så här: om vi [institutionerna] köper en proprietär programvara så vet vi inte om det finns någon bakdörr – avsiktlig eller oavsiktlig. Dessutom är det så att nio av tio av de här proprietära mjukvarorna kommer från USA, och även om vi har en bra relation med dem idag så vet vi inte hur det ser ut om tio år, säger han.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn27Share on Google+1Pin on Pinterest0Print this pageEmail this to someone
Filed in: Reportage Tags: , , , , ,

© 2016 AHA IT-Media AB all rights reserved