På stan med Tomas Wanselius, VD, Caperio
Hem PÅ STAN MED På stan med Tomas Wanselius, VD, Caperio

På stan med Tomas Wanselius, VD, Caperio

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Caperio arbetar för att effektivisera, stärka och säkra företags IT på samtliga nivåer.

En stark företagskultur svetsar samman och fokus ligger på lyfta kunderna. IT-kanalen.se har träffat VD:n Tomas Wanselius som sätter tonen för Caperio.

IT-Kanalen.se

Tomas Wanselius, VD Caperio

Tomas Wanselius har en spännande bakgrund inom IT-branschen. Han jobbade med de nio allra första caperianerna när det begav sig, i ett bolag som då hette Inoffice.

  • För min del fortsatte inte resan vidare med Caperio just då, jag valde istället distributörsbranschen i några år vilket ändå gav mig möjlighet att följa Caperio från starten men från en distributörs vinkel, berättar Tomas.

Hittade tillbaka till Caperio

10 år senare började han som VD på en av Caperios största konkurrenter vilket gav ytterligare en dimension. Nästa karriärssteg blev som COO hos en annan konkurrent innan han slutligen landade hos Caperio igen.

  • Det känns kul att vara tillbaka. Jag har haft förmånen att betrakta Caperio på håll och nu kan jag äntligen vara med. Jag har hittat min roll och så länge jag har Caperios förtroende och jag känner att jag kan utveckla företaget kommer jag vara kvar. Mitt främsta bidrag är att jobba strategiskt och sätta ut riktningen.

De anställda i första rummet

För att lyckas är Tomas Wanselius noga med att träffa de anställda och se till att alla delar i kugghjulet samverkar. Alla behöver springa åt samma håll. Utmärkande för Caperio är en väl sammanhållen företagskultur. Som VD känner han alla 130 personer vid namn och det sätter tonen.

  • Jag hoppas att mitt ledarsätt att vara nära och se människor, utmana dem och få dem att brinna kan göra nytta. Jag tror på devisen; employer first, customer second. Håller du personalen nöjd, kommer dina kunder att bli nöjda, betonar Tomas Wanselius.

En lösning för varje kund

Caperios viktigaste roll är att hjälpa företag i förflyttningen mot en alltmer utvecklad digitalisering. Målet är att företagen ska kunna använda modern teknik på ett smart sätt. Caperio ska vara länken som möjliggör effektivisering. Varje kund är unik och service till kunden är viktigast, en stor del av tiden läggs på kundbesök. En del är inte redo att ta för stora kliv in i digitaliseringen och för dem tar man fram traditionella lösningar. För andra som vill prova på kan en hybridlösning passa bäst och för de som vill gå fullt ut i digitalisering har man den kapacitet som krävs.

  • Vår vision är att vara den bästa servicepartnern och för oss handlar det om att tillgodose kundens behov av infrastruktur inom IT, säger Tomas Wanselius.

Molnet – tillgång och utmaning

Inom IT-branschen börjar alltfler företag ta till sig och applicera de molntjänster som erbjuds. Molnet är en tillgång men innebär också stora utmaningar. Man skär djupt i ett bolag och förändringen kan röra upp många känslor. För Caperio handlar det om att guida kunderna till en smidig och effektiv övergång. När är timingen rätt att gå från datahall till molnet? Det finns inte ett entydigt svar.

  • Jag anser att Sverige och IT-branschen skulle må bra av att utnyttja de tekniker som finns och våga använda molntjänsterna, menar Tomas Wanselius. Idag är molntjänsterna välutvecklade men många är kvar där vi var för 10 år sedan.

Vertikaler allt viktigare

Omsättningen på 1 miljard kronor placerar Caperio i en mellanposition, en roll man trivs bra med. Man vill hjälpa kunder utan att nödvändigtvis synas själva. Viktigast är att förverkliga och effektivisera kundernas digitaliseringsprojekt. Kunderna återfinns inom en rad branscher, allt från pedagogik till bygg och hotell.

  • Omsättningen är inte alltid det mest relevanta talet. Det är viktigt att gå med vinst och vi har en tydlig tillväxtstrategi. Dessutom vill vi behålla vår entreprenöriella karaktär. Om fem år har vi samma storlek som idag men vi tjänar mer pengar. Vi kommer förändra vårt erbjudande för att passa i tiden. Vertikaler kommer bli allt viktigare, spår Tomas Wanselius.

Personligt med Tomas Wanselius

Familj: Gift med Maria, har sonen Jakob 21 år tillsammans.

Bor: I lägenhet i Liljeholmen

Fritiden: Ägnas åt vänner för att relationer är viktiga och och fotboll för att det är häftigt när lag kan samverka och åstadkomma storverk. Därtill båten, skärgården, god mat och resor.

Ogillar: Skryt

Teknikprylar? Jag gillar teknik, skaffar alla de senaste modellerna tidigt. Men jag är inte kunnig. Jag är ingen tekniker men jag använder tekniken och vill ha det senaste.

Det visste du inte om Tomas Wanselius: Jag är enäggstvilling och det har fostrat mig. Att alltid dela med sig gör att man inte kan vara egoistisk. Jag älskar att tävla och eftersom jag har växt upp med en jämbördig har det byggt mig. Vi träffas fortfarande en gång i veckan och spelar badminton, ”the competition must go on!”

Tidigare artikel: http://it-kanalen.se/caperio-christer-lamnar-vd-rollen-till-tomas-wanselius/

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00