”Partnerledet behöver mer Linux-folk”

De seglar i medvind, Red Hat och deras partner. Det är åtminstone en slutsats som ligger nära till hands efter ett par timmars besök på leverantörens kundträff i Stockholm, Red Hat Forum. 

Inte mindre än drygt 260 kunder tog chansen att boka en plats på Red Hat Forum i Stocholm. Det är mer än 50 procent fler än förra året då eventet arrangerades på Sheraton Hotel.

– Och vi har ändå en väntelista med folk som ville komma, kommenterade Anna Lidén, ansvarig för Red Hat Storage.

Populärt, sa Bull.

Martin Polash, Zimbra
Martin Polash, regionchef hos Zimbra.

Utöver de 260 besökarna, fanns här också ett tiotal partner. Vi stannade till hos Martin Polash, som är ny hos leverantören Zimbra sedan bara sex veckor. Deras story framåt illustrerar väl andan under dagen: de ska växa och de ska hitta nya partner.

– Vi är den tredje största mail- och samarbetsplattformen i världen, efter Exchange och Notes. Men vårt namn är inte särskilt känt, säger Martin.

Det ska bli ändring på det nu, är målet och förhoppningen. Och en stor del av det arbetet kommer alltså att göras av nya, hugade partner.

Några bås bort står Diego Villaman, säljdirektör hos den ena av Red Hats två distributörer, Nordicmind, som också säljer bland annat just Zimbra. Diego ser ett ett starkt ökande intresse för open source och i synnerhet för Red Hat, som är basen för deras distributionsaffär.

Diego Villaman, Nordic Mind
Diego Villaman, försäljningsdirektör hos Nordic Mind.

Hur upplever du klimatet för open source idag?

– Efterfrågan blir bara större och större. De främsta anledningarna till den utvecklingen är säkerhet – det är en stabilare plattform än exempelvis Microsoft – och kostnad.

Intresset är särskilt stort inom media, bank och offentlig sektor, ser Diego. Samtidigt ser han information och kommunikation som en av de största utmaningarna, såväl för dem själva som för återförsäljare.

– Eftersom området växer så snabbt, och det kommer nya lösningar hela tiden krävs det att vi och våra partner är ute hos kunderna och berättar om det.

Op5 står intill Nordicmind och bekräftar bilden som Diego ger. Säljchefen tillika grundaren Fredrik Åkerström formulerar det så här:

Fredrik Åkerström, Op5
Fredrik Åkerström, grundare och försäljningschef hos Op5.

– Ur ett kundperspektiv är det mycket mognare jämfört med för några år sedan. Man har kommit över hypen och bakslaget som följde. Det finns ju inte ett bolag i dag som inte har någon open source, även om de inte alltid känner till det.

Op5 gör ungefär samma sak med plattformen för nätövervakning, Nagio, som Red Hat gör med Linux. Förpackar och erbjuder support, enkelt sett.

Vilken utmaning ser du för kanalen kring open source?

– Det vi ser är att majoriteten av integratörerna kommer från den stängda världen, så det har inte funnits någon bra kanal för den här typen av produkter. Men nu märker vi sakta men säkert att även större aktörer märker av att intresset hos kunderna ökar, så under de närmaste åren kommer vi nog se ett ganska stort uppsving.

Och utmaningen för patnerledet?

– Det är nog till stor del att utbilda tekniker och ta in nya lite mer Linux-orienterade människor i organisationen.

 

 

Post Comment