Nya toppmodeller bland smarta telefoner från Samsung och Sony gör att många kunder kommer att köpa ny mobil under våren. Trenden med kroppsnära it driver också vårförsäljningen, tror Jonny Malmlöf på Phone House.
Det blir en bra vår för dig som säljer mobiler. Åtminstone man ska tro Jonny Malmlöf på Phone House. Efter den avslutade mobilmässan MWC (Mobile World Congress) i Barcelona ser han med tillförsikt på de kommande månaderna.
– Nyheterna på marknaden gör att kunderna börjar se över hela sin mobiltelefoni och det finns alltid de kunder som väntar med att byta mobil tills de nya modellerna finns på marknaden, säger han.
I synnerhet Samsung Galaxy S5 och Sony Xperia Z2 tror han kommer att driva försäljningen. De har redan börjat ta upp förhandsbeställningar på telefonerna.
Inte bara telefoner
Men det handlar naturligtvis inte bara om mobiler. Trenden mot enheter man bär på kroppen, så kallade wearables, växer sig allt starkare. På mobilmässan passade flera leverantörer på att visa upp nya modeller i kategorin. Sony lyfte på skynket för sitt Smartband, Samsung lanserade uppföljaren till Galaxy Gear, Gear 2, och armbandet Galaxy Gear Fit. Huawei kom in som ny aktör i området med sitt Talkband B1.
Utöver nyheterna finns ju redan en hygglig uppsättning armband från leverantörer som Fitbit, Jawbone Nike och Polar. Jonny Malmlöf ser att hur trenden blir allt starkare inte minst i Sverige.
– Trenden i år är helt klart wearables som även hakar in i den allmänna tränings och hälso-trenden som finns här i Sverige. Både Sony och Samsung har tagit fram intressanta tillbehör som hjälper till att hålla koll på hälsan eller coachar i träningssyfte.
LG visar framfötterna
En av vinnarna under mässan var LG, som tog hem priset som mestt innovativa leverantör. Och även om de kanske inte i första taget kommer att skjuta i höjden på försäljningstopplistorna hos Phone House tror Jonny Malmlöf att de kommer att sälja bra.
– LG har lyckats bra med Nexus 5 och G2. De har även en del intressanta modeller i mid segmentet men det är ju som bekant inte så stort i Sverige, delvis på grund av operatörernas fokus på high-end-mobiler med abonnemang, konstaterar han.