Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Polycom vänder sig till kanalen för kraftig tillväxt

Flera krafter driver tillväxt hos Polycom. Ökat behov av distansmöten och framgången hos samarbetspartnern Microsoft kring Skype for business är två av dem.

Nye kanalchefen Peter Salmon ska ge bolaget ytterligare fart genom att utveckla partnernätverket.

Det går bra för Polycom nu. De har ett starkt varumärke, som blir allt starkare inte minst i takt med att fler företag upptäcker Skype for Business – det mångåriga och täta samarbetet med Microsoft är en av de viktigaste drivkrafterna bakom Polycoms starka utveckling.

Peter Salmon, Nordisk Kanalchef

Peter Salmon, Nordisk Kanalchef

Genom att tillsätta en nordisk kanalchef, dansken Peter Salmon, tänker man nu accelerera tillväxten genom att utveckla samarbeten med såväl distributörer som återförsäljare.

– Vi ser över hela vår strategi för hur vi bäst kan nå ut mot marknaden tillsammans med våra partner, säger Peter Salmon som har arbetat med kanalfrågor hos många stora leverantörer tidigare, och torde höra till branschens vassaste kanalchefer.

Öka förståelsen för helheten hos Polycom

En av hans konkreta utmaningar är att fördjupa relationerna med leverantörens partner. Dels genom att helt enkelt utöka antalet, dels genom att stötta dem man redan har så att de får en ökad förståelse för Polycoms hela produktportfölj som sträcker sig från hårdvara till tjänster.

– Vi har i princip två typer av partner. Dels de som kommer från det traditionella AV-hållet. De behöver öka sin förståelse för hur vår teknik fungerar, i synnerhet tillsammans med Microsofts Skype for business, och hur man säljer och levererar det.

– Dels har vi IT-partners som inte har särskilt stor erfarenhet av videokonferenslösningar och telefoni, som kan behöva stöttning kring de frågorna, förklarar Peter Salmon.

Stor tillväxt hos Microsoft-kunder

Partnernätverket ska som sagt också bli större. När det gäller IT-partners inriktar de sig i synnerhet mot sådana som redan idag säljer Microsoft-produkter och -tjänster. Det är i kombination med dem Polycom ser den stora tillväxtpotentialen. Det mångåriga samarbetet med Microsoft som fördjupades för drygt ett år sedan, och som bland annat innebär en fullständig integration av video- och telefoniplattformarna med Skype for Business, har inte bara skapat nya affärer utan också stärkt Polycoms varumärke hos kunder och i partnerledet.

Peter Salmon pekar särskilt på Polycoms partnerprogram, som till skillnad från många stora amerikanska leverantörer tar hänsyn till förutsättningar i mindre länder som Sverige.

– Det är lite unikt och gör att vi ser stora möjligheter till en lönsamhet som nog många gånger är högre än IT-partner generellt har vant sig vid, säger han.

Hur ser marknaden ut för de lösningar ni erbjuder?

– Den är stor och lovande. Trenden med Facetime och andra personliga videolösningar gör att allt fler vänjer sig vid och förväntar sig att kunna se den de pratar med över telefon. Det gör att efterfrågan på våra lösningar, som ger en avsevärt högre kvalitet och också tillåter att större grupper kan mötas över video, ökar kraftigt.

– Det ser vi sedan en tid tillbaka och utvecklingen blir allt starkare, säger Peter Salmon.

Stark hårdvaruaffär driver merförsäljning

Även om just videokonferenslösningar är Polycoms huvuderbjudande finns det en viktig affär i hårdvara, eftersom leverantörens telefoner är anpassade och certifierade för Microsofts telefonitjänster och -plattformar. Och även om det är en i hög grad transaktionell affär ger det möjligheter till merförsäljning, poängterar den nye kanalchefen.

Trots att Polycom representerar en nisch i marknaden är det dels en nisch som växer kraftigt och dels en som skapar stora möjligheter till merförsäljning, i form av värdeadderande tjänster där den lokala återförsäljaren bidrar med sin kundkännedom och expertkunskap. Självfallet finns inte minst flera möjligheter för partner som vill sälja telefoni eller videokonferens som tjänst, tack vare de molnerbjudanden som Polycom har.

– Mindre partner kan exempelvis välja att sälja videokonferenslösningar som tjänst genom vår distributör Westcon, medan större aktörer också kan drifta en egen tjänst baserad på vår plattform, förklarar Peter Salmon.

 

 

 

Filed in: Kanalröst, Leverantör, Reportage Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved