Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Pressen ökar på dominanterna Samsung, Apple efter rekordåret 2013

Samsung och Apple stod för nästan hälften av alla sålda smarttelefoner under 2013, som uppgick till strax över en miljard. Men jättarna hotas av två kineser och en mindre korean.

Under 2013 såldes 1,8 miljarder mobiltelefoner i världen. Av dessa var en miljard smarta mobiler. Åtminstone om man ska tro IDC som har räknat. Deras uträkningar visar också att Samsung sålde dubbelt så många smarttelefoner som Apple, vilket ger sydkoreanen en marknadsandel på 30 procent. Analyskollegan Strategy Analytics ger ungefär samma bild, fast de når inte riktigt upp till miljardstrecket utan stannar på 990 miljoner.

Ryan Reith, IDC

Ryan Reith, IDC.

Enligt IDC är 2013 i vart fall året då smarttelefonförsäljningen passerade miljardstrecket, vilken betydelse det nu kan tillmätas. Det är hur som helst ett rejält lyft från 2012, då det såldes 725 miljoner smarttelefoner. Jämfört med 2011 är förra årets försäljningsvolym en dryg fördubbling.

De främsta drivkrafterna hos själva produkterna är låga priser och stora skärmar, i den ordningen, enligt IDC-analytiker Ryan Reith och pekar på att den främsta tillväxten i Kina sker bland telefoner med priser på under 150 dollar.

Som framgår av tabellen nedan har Samsung ett tryggt försprång mot tvåan Apple. Samsungs försäljning under det sista kvartalet styrker den slutsatsen. Enligt Strategy Analytics sålde de 86 miljoner telefoner, mot Apples 51 miljoner. Men positionen i toppen hotas av aktörer som Huawei, LG och Lenovo, som tillsammans har en marknadsandel på nästan 15 procent och är starka på just modeller med stora skärmar och låga priser – drivkrafterna enligt IDC.

För övrigt är kampen de tre emellan stenhård. Så hård att när Strategy Analytics räknar hamnar Lenovo på fjärdeplatsen, i stället för femteplatsen som IDC-räkningen ger.

Arbetsbok2

Filed in: Trender Tags: , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved