Q Rendezvous på Parapeten i Helsingborg

[KVINNOR PÅ KANALEN] Vilken fantastiskt härlig sommarkväll det var då Q Rendezvous lanserades i Helsingborg!

Q Rendezvous samlade i torsdags 31 maj 100 kvinnor från ett strålande Sydsverige, som sitter i en roll med nära anknytning till IT och digitalisering, för att utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter. Fördrink på Tropical Beach, mingelbohnanza, fyra peptalks av framstående kvinnor, musik av artisten Wilhelmina, bubbel, somrig snittbuffé och mera nätverkande – allt precis vid havet. Det kunde inte ha blivit en bättre, mer magisk kväll! Läs mer om kvinnorna som höll inspirerande peptalks här och vad de delade med sig under kvällen:

Linda Bjernstål, Pillowtal

Linda är den innovativa Co-ownern på Pillowtalk som dessutom stått som Ägare & VD för Flygstolen.se. Entreprenörskapet ligger i hennes DNA och hon har ett brinnande intresse för teknik, e-handel, marknadsföring och att komma med digitala lösningar till det komplexa näringslivet. Under kvällen delade hon med sig av sina nycklar till att bygga framgångsrika bolag digitalt och gav inspiration i massor.

”Det är bara jag som är dirigenten i mitt liv och man måste vara visionär för att komma någonvart. För att lyckas krävs jävlaranamma, mod och naivitet – det är bara att köra, aldrig tvivla och drömma stort!”

När hon drog igång Flygstolen, firade hon att hon fått in 20 bokningar på en dag, och under hennes första år omsatte Flygstolen 35 miljoner. ”Låg marginal och hög volym var vår affärsmodell” sade Linda.

Hennes tips var att ”så länge man sysslar med något som man tycker är kul, så kommer det gå bra”.

Petra Charlotte Arrenäs, Consid Mobility

Petra är nybliven Office Manager på Consid i Karlshamn och har många minst sagt spännande projekt i bagaget. Hon jobbade som Officer på Försvarsmakten men flyttade tillbaka till Blekinge för att som Office Manager på Sveriges ledande apputvecklingsföretag, Appcorn, ägna sig åt mobilitet och uppkopplade lösningar. Med örat mot rälsen vet Petra det enorma värdet appar har i vår vardag och hon är ständigt på tå för att behålla sin tekniska spets.

Under kvällen berättade hon om sina 17 år på Försvarsmakten och hur de påverkat henne samt gjort henne modig. Hon blickade tillbaka till Estonia-katastrofen där hon mindes hur någon vid ett personalskifte sade ”Ska ni ut där nu? Det är ett helvete.” men att hon ändå var tvungen att kämpa på. Hon drog en parallell till att använda mod som nyckel till digitalisering. Petra säger som Pippi Långstrump säger: ”Det har jag aldrig provat förut så det klarar jag säkert”

”Mod är att göra en massa läskiga, svåra saker fast att man är rädd. Man måste göra det man känner är viktigt. Ikväll har vi alla gemensamt övertygelsen om att digitalisering är viktig och vi som sitter här är modiga och har lyckats när det kommer till det digitala. Vi vågar omkasta nuvarande strukturer och ifrågasätta affärsmodeller.

Hennes tips var att ”våga experimentera, misslyckas och försöka om och om igen”.

Kajsa Olofsson Kazmi & Rebecca Ahlstrand, Ikea

Både Rebecka och Kajsa jobbar på Ikea – Rebecka som Scrum Master i IT Operations och Kajsa som Innovation Coordinator. De är ingenjörer i grunden och har hjärtan som bultar för innovation och digitala lösningar. Tillsammans delade de under kvällen med sig av hur de på IKEA jobbar med digitalisering, hur kundbehoven bemöts i vår snabbrörliga samtid samt vilka utmaningar och möjligheter de ser när det kommer till tech och e-handel.

Ikeas vision är ”att skapa en bättre vardag för de många människorna” men Kajsa och Rebecca sade att de många människorna ändrar sig snabbt hela tiden och att vi inte kan ha ett gränssnitt för alla människor. Ikea finns i omkring 40 länder vilket kräver 40 kanaler – om inte fler. De menade ändå liksom Kamprad att ”det mesta ännu är ogjort – underbara framtid!” och att det finns otroliga möjligheter där det gäller att se dem på oika perspektiv.

”Man måste fråga sig själv vad kunderna egentligen är ute efter – får du inte med dig människorna, spelar det ingen roll hur bra teknik du har. Man måste leda i det okända och våga ta steget. Man vet inte vad som händer i början, så det gäller att bara ta några små steg och ibland några större för att röra sig framåt. Det gäller att ha ett varmt hjärta, en kall hjärna och rena händer.”

Emilie Olsson, Boxon

Emilie påbörjade sin karriärresa för tio år sedan med ett lågavlönat vikariat, något som dock bidrog till insyn i allt vad marknadsföring innebär och att man måste våga för att vinna. År 2012 började hon som webbmaster på Boxon och det dåvarande grossistbolaget hade då knappt en webbsida. Hon sadlade snabbt om till digital marknadschef och i dag, knappt sex år senare, sker största delen av deras marknadsföring på digitala kanaler tack vare Emilies initiativ, nytänk och driv. Om detta och hur man bygger en framgångsrik digital marknadsstrategi inom B2B, delade Emilie med sig av under kvällen.

När hon för sex år sedan ansökte om rollen som webbansvarig på Boxon, som då knappt hade en webbsida, var hon fast besluten över att hon skulle ha den rollen. Och det fick hon. Inte nog med det, hon uppdaterade webben och lyckades också öka trafiken med mer än 100 procent på ett år, där ledningen stod bakom hela tiden.

Emile uttryckte sig som följande under sitt peptalk: ”Jag är ju alltid sån, att får jag en idé så vill jag testa den.” Denna inställning funkade för det tog inte lång tid innan hon blev digital marknadschef och i dag används modeller som hon skapade i både Kina och Tyskland.

”Våga tro på era idéer. När det gäller det digitala kan inte mycket fel och man kan alltid justera i efterhand – jag lyckades ändå bygga en e-handel från grunden, menar jag.”