Retail-forskaren: ”Tjänster ökar dramatiskt”

magnus kroon, svensk handel
Magnus Kroon, Svensk Handel.

Magnus Kroon på Svensk Handel ser bilden allt klarare: konsumenter lägger allt mer av sina pengar på tjänster. Och det gäller inte bara sådana tjänster som resor och restaurangbesök, utan även tjänster som levereras i butiker.

– En av de starkaste trenderna bakom det här är hållbarhetsfrågan, att vi nu faktiskt börjar tänka på vad vi köper och varför. Nu kanske fler tänker att det är bättre att lära sig fotografera istället för att köpa en ny kamera, som vi ju köpte för två år sen, säger han.

Han berättar hur han ”som gammal retailer” kan bli förfärad när han ser besökarna i en Apple-butik. Det är mycket folk men lite påsar, som han uttrycker det. I den gamla världen skulle det innebära att butikens försäljning var låg, trots ett högt besökarantal.
– Så är det inte idag, eftersom de säljer en stor andel tjänster. Och tjänster är inget du bär med dig i en påse från butiken, konstaterar han.

Utbildning i centrum

Magnus Kroon har förutspått att svenska detaljister kommer att bli landets största leverantörer av utbildning. När han var i sin matbutik häromdagen fick han en bekräftelse av att utvecklingen i vart fall är på väg åt det hållet. Två gånger i veckan kommer en kock till butiken och håller korta kurser i grundläggande matlagning.

– Det är en utveckling som bara har börjat och utbildning inom butiksledet kommer att växa sig oerhört stort.
För övrigt tror han att införandet av ROT- och RUT-avdragen 2008 har spelat en stor roll i detta. Fram tills dess var de flesta konsumenter inte riktigt bekväma med att betala för något de inte kunde hålla i. ”En trädgårdsskiss för 4 500, det blev ju liksom ingen trädgård av det …”.

Men nu har vi lärt oss att köpa tjänster och beteendet får genomslag i alla branscher, menar Magnus.

Vilken roll kan teknik spela för att öka försäljningen i butik?
– Dels handlar det om att effektivisera varuflödet, bland annat genom att använda it-system för automatiserad varupåfyllning. Där systemet självt lägger ordrar baserat på faktorer som tidigare försäljning, vilken vecka det är, vilken veckodag, hur vädret är etcetera. Där finns stora möjligheter och en stor del av förmågan att skapa lönsamhet i butik ligger i detta.

Utnyttja butiken som medium

Men han pekar också på marknadsföring, och hur butiker borde utnyttja sitt eget medium i högre grad – nämligen butiken i sig. Inom sällanköpshandeln ligger konverteringsgraden på cirka 15 procent. Det vill säga av 100 personer som går in i en butik kommer 15 ut med ett kvitto.

– Det finns ju en oerhört stor potential i de övriga 85 procenten som besöker butiken. Så istället för att lägga resurser på marknadsföring utanför sin egna butik bör man lägga dem i butiken, säger han.

Och det handlar om teknik, men det handlar också om att utnyttja mjuka värden. Det handlar om digitala skyltar, om belysning, musik, om att räkna besökare och se hur de rör sig i butiken, och inte minst om appar.

Appar med rätt innehåll blir guld

– Vi är alla utrustade med smarta telefoner. Och appförsäljningen är enorm. Jag tror det säljs appar för 18 miljarder Euro nu och det kommer att öka till 63 miljarder inom några år. Den utvecklingen är något du som butiksägare bör hålla ögonen på. Men det gäller att hela tiden kombinera tekniken med innehåll och mjuka värden.

Post Comment