Retro: Drömmen om Sam Coupé

SAM Coupe

Det är en doldis så till den milda grad att det förmodligen inte ens är ett relevant epitet. Thomas Helsing berättar om datorn som var efter sin tid.

Thomas Helsing arbetar som journalist och har skrivit om spel- och datorhistoria
sedan år 2000 varav de senaste 6 åren via sin egen webbsida Retroguiden.se.

Jag har ofta haft en förmåga att välja underdogs. Förlorarna om ni så vill. Jag valde Master System framför NES. Atari ST framför Amiga. Och så vidare. Även de maskiner jag aldrig ägde och bara drömde om var inte sällan de mindre framgångsrika modellerna. Någon gång på vårkanten 1989 läste jag för första gången om SAM Coupé och den där första trevande nyhetsartikeln gjorde det klart att det var en maskin att börja drömma om.

Skulle bli Spectrumuppgradering

Sam Coupe
Startskärmen på Sam Coupé.

SAM Coupé var tänkt att bli den naturliga uppgraderingen för alla Spectrumägare. För Commodore 64 fanns Amiga 500. För Atari 800 (m fl) fanns Atari ST. Men för Spectrumägarna fanns inte samma naturliga steg. Det lilla företaget Miles Gordon Technology hade fram till nu koncentrerat sig på innovativa tillbehör till ZX Spectrum och man var framgångsrika. Pengarna man tjänade pumpade man in i utvecklingen av det som skulle bli nästa steg i evolutionen för Spectrum-ägarna.

Ibland har SAM lite slarvigt beskrivits som en glorifierad Spectrum men det är att underskatta den. Under huven drevs den av en Z80B-processor som närapå dubblerade kraften jämfört med föregångarens Z80A. Därtill stoltserade den med 6-kanaligt stereoljud och en högsta upplösning på 256×192 med 16 färger samtidigt från en palett av 128. Det var inget som skrämde livet ur konkurrenterna men det var fullt jämförbart med tidiga Atari ST-specifikationer.

Ritpenna och ljuspistol

Som grädde på moset kan man nämna MIDI-portar, SCART-uttag, musstöd, ljuspistol, ritpenna och ett avancerat ritprogram designat av den svenske pionjären Bo Jangeborg. För full bakåtkompatibilitet fanns en Spectrumemulator och som om det inte vore nog hade SAM ett extra ess i rockärmen. En maskot i form av SAM the robot designades av den brittiska legendaren Mel Croucher. Roboten användes frekvent i marknadsföringen och så småningom fick den charmige plåtgubben kröna sitt kändisskap med det egna spelet SAM Strikes Out!.

Det tog tre långa år att utveckla SAM Coupé och när datorn väl anlände i Sverige sommaren 1990 dröjde det inte länge innan den följdes av beskedet att MGT hade begärts i konkurs. Detta trots att man hunnit sälja 6 000 exemplar och hade beställningar på 3 000 till. Allt som allt sägs det att det såldes 12 000 exemplar av SAM och den kortvariga uppföljaren SAM Élite. Så vad hände egentligen?

8 bitar räckte inte längre

Även om datorn var vassare än en ZX Spectrum var det fortfarande en 8-bitarsdator i en tid när 16-bitarsdatorerna börjat ta över. Vidare såldes den i sann Spectrumtradition i flera olika modeller. Med 256 eller 512 K minne. Med noll, en eller två diskettstationer och så vidare. Valfriheten tilltalade säkert entusiasterna men SAM Coupé var tänkt att bli en stark speldator och för den publiken innebar ofta valfrihet kompatibilitetsproblem. Men i grunden var 8-bitarnas tid nästan över. MGT:s ägare hade felaktigt antagit att 16-bitarsdatorerna var ett villospår.

Vad som är glädjande idag är att tiden numera kan backas när man vill. SAM Coupé och många andra trevliga mikrodatorer har fått ett andra liv i händerna på entusiaster. Det säljs både gamla reservdelar och nytillverkade tillbehör och spel och demos produceras ännu. Av alla datorer som kom och gick under 80- och 90-talen så framstår SAM Coupé fortfarande som en av de charmigaste. Jag har fortfarande inte skaffat någon SAM (ett boxat exemplar kan kosta uppåt 5–6 000 kr) men det fina är ju att det aldrig är för sent. Så jag håller den där pojkdrömmen om underdogen vid liv.

 

Post Comment