Så bäddar Lenovo för mobilsuccé

William van Kerkvoorde, Lenovo SverigeNär pc-marknaden rasat har Lenovo rusat. Och det är inte bara på företagssidan leverantören glänser. På ett år har de kapat till sig en rejäl del av den svenska konsumentkakan. Nu siktar man på mobilmarknaden.

Publicerades först i IT-Kanalen nr 1 2014 (papperstidningen)

Läs mer: Lenovo: ”Vi vill ha mer fokus från våra partner”

De stack som en raket för över fyra år sen. Och de fortsätter att stiga med oförminskad kraft. Deras namn: Lenovo. Deras strategi: protect and attack. Vilket innebär att de ska ”försvara och bygga ut sin bas och attackera nya, viktiga områden”.

Det berättar Lenovos Sverigechef William van Kerkvoorde när IT-Kanalen träffar honom på kontoret i Kista. Där sitter de, en samling på 35 personer, granne med IBM som en gång skapade varumärket som nu i hög grad driver den kinesiska tillverkaren, Thinkpad.

Deras svenska mål idag: att bli den näst största pc-tillverkaren efter HP och även en ledande leverantör av surfplattor.

– Men vi kommer förstås inte att nöja oss med en andraplats när det gäller pc. Vi ska bli störst även där, säger han och tillägger att det slutgiltiga målet är att bli en ledande leverantör av så kallade smart connected devices, en kategori som rymmer bland annat mobiler, surfplattor och smart-tv.

Fler ska jobbar hårdare

Och det är också kärnan i budskapet till kanalen, och det som ska få fler återförsäljare att jobba hårdare med och för Lenovo. William säger att ”det är en fantastisk resa att vara med på”, både för honom själv och de övriga på säljkontoret, och för deras partner.

”En fantastisk resa”, alltså. Klyschigt, fluffigt, men i det här fallet kan man misstänka att uttrycket beskriver något reellt. När jag träffade William för drygt två år sedan pratade han om att ta sig in på den svenska konsumentmarknaden. Vilket för en tillverkare med svarta pc stämplade med ”FÖRETAG” inte torde vara en helt enkel utmaning. I synnerhet inte när konkurrensen är redan konsumenttillvända Apple, Asus och Samsung.

Men man lyckades. Man ”vågade ta risker” – vilket är en av leverantörens övergripande uppmaningar internt och ut mot kanalen.

– Vi satsade stort på retail-kanalen, både hos de stora kedjorna och bland mindre återförsäljare. Och idag har vi strax över tio procent av konsumentmarknaden för pc, säger William, påtagligt nöjd.

Lenovo

Det är förvisso raskt marscherat. Att på så kort tid nå en tvåsiffrig marknadsandel är i sig en bedrift värd att notera. Men för Lenovo Sverige är det ändå bara ett delmål, ett trappsteg på väg upp till nästa.

– Vi måste skapa en medvetenhet hos konsumenter om vårt varumärke, bli attraktiva för den målgruppen. Inte bara för att lyfta vår konsumentförsäljning, utan också för att kunna växa totalt, säger William.

Ashton Kutcher – mer än ett ”pretty face”

Hans son, 13 år, har inte varit särskilt imponerad när pappa kommit hem med en surfplatta eller någon ny bärbar. Han har haft ögonen betydligt längre västerut för den typen av prylar. Fram till i höstas, när Lenovo hade beslutat sig för att ta hjälp av Hollywood-skådisen Ashton Kutcher. Hans Lenovo-premiär bestod i att plussa tillverkarens surfplatta Yoga i en global reklamkampanj, vilket Williams sonen uppmärksammade med stor entusiasm.

– Och plötsligt har Lenovo blivit relevant för honom! konstaterar William, och tillägger att Ashton Kutcher är mer än ett ”pretty face”. Han är faktiskt anställd av Lenovo och ska bistå i utvecklingen av nya mobilprodukter.

Men den viktiga poängen är att Lenovo under det senaste året på den svenska marknaden på allvar börjat bli känt för fler än de it-chefer som hållit Thinkpad högt för sin kvalitet och pålitlighet. Det varumärket har man tagit med sig i till surfplattorna och konsumentportföljen. Redan i början av 2012 släppte de den Android-baserade Thinkpad Tablet, en företagsanpassad surfplatta. Under förra året släpptes nästa generation av modellen – baserad på Windows 8 – men framför allt en rad konsumentplattor.

– Det är inte företagsplattorna som har sålt mest. Tablets har ju varit mycket konsument, inte så mycket business, konstaterar William och poängterar att deras plan för plattor på den svenska marknaden är ”väldigt aggressiv”. Både inom konsument och mot företag. IT-Kanalen tolkar det som att de tänker bli störst, helt enkelt.

Globalt sett säljer faktiskt Lenovo fler surplattor och mobiler tillsammans än pc. Men även om pc har en rätt trist utveckling försäljningsmässigt så är det långt ifrån en död zon för William.

– Vi kan fortfarande växa mycket inom pc i flera länder, såväl i stora länder som Indien som i Sverige. Men plattor tillsammans med telefoner är förstås den stora tillväxtmarknaden globalt sett.

Hoppas på telefoner i år

Telefoner ja. Det är en kategori där det varit kolmörkt hos svenska Lenovo. I år ska det bli ändring på det. Det hoppas i varje fall William.

– Vi har ingen roll out-plan för de olika länderna. Men det är uttalat att vi under 2014 kommer att lansera telefoner i västeuropa och jag hoppas att det kommer att inkludera Sverige.

Globalt är Lenovo faktiskt den tredje största mobiltillverkaren enligt Gartner och man säljer smarta telefoner i 16 länder. I Kina är man nummer två när det gäller marknadsandelar, och den marknaden utgör enligt uppgift 30 procent av den möjliga totalen.

Men är det inte försent att ge sig in i racet nu, med tanke på Apples och Samsungs hårda grepp om marknaden?

– Nej, vi ser en förändring i marknaden från premium till mainstream. Så det finns en stor potential. Vi har både premiumprodukter och innovation på hög nivå, men är också väldigt duktiga på mainstream. Vi kan hitta prispunkter och möta behov från olika personer, med olika stor budget, säger William.

Enligt Lenovos sätt att se på saken hade det hur som helst varit omöjligt att med framgång ge sig in i leken tidigare i Sverige. Det är helt nödvändigt att först bygga varumärket med hjälp av befintliga produktkategorier, inom konsumentsegmentet, innan man lanserar nya typer av produkter.

Post Comment