Så driver marknadsplatser och plattformar ekonomisk tillväxt

[KRÖNIKA] – En högre växel

Felix Huber, Chef Nordeuropa, Stripe

Som hemland till Spotify, Klarna och king.com är Sverige ett av den europeiska tech-scenens epicentra. Med sina 800 000 invånare attraherar enbart Stockholm 15 procent av alla utländska tech-investeringar i Europa och har skapat fler enhörningar per capita än någon annan stad i världen. Det finns 22 000 tech-företag i Stockholm och många nya startups grundas varje år.

Marknadsplatser och plattformar spelar i det sammanhanget en särskilt stor roll eftersom de kan växla upp ytterligare ekonomisk aktivitet. De förbinder handels- och serviceföretag med kunder och möjliggör nya affärsrelationer som tidigare var otänkbara. De är viktiga drivkrafter för tillväxt i online-ekonomin: marknadsplatser förväntas möjliggöra nästan 40 procent av den globala e-handeln 2020 och Sverige är inget undantag, vilket framväxten av företag som Sellpy visar.

Ändå är plattformsekonomin inte på något sätt begränsad till e-handel: on-demand-plattformar finns nu för ett brett utbud av tjänster, från plattformar för hushållssysslor som Yepstr till plattformar för studentrabatter som Mecenat. Att lansera nya produkter och tjänster underlättas av crowdfunding-plattformar som Kickstarter och fundedbyme medan en event-plattform som Keyflow till och med omdefinierar nattlivet – inte bara i Sverige utan globalt.

Utvecklingen av ständigt nya plattformar tar rentav ny fart genom att det de senaste åren blivit allt billigare att dra igång en startup. Enligt CB Insights har kostnaden för att starta och etablera ett företag minskat från fem miljoner US-dollar år 2000 till enbart några få tusen dollar idag – främst tack vare nya tjänster och verktyg som hjälper grundarna att bygga sitt företag och stödjer dem på områden som hosting i molnet, betalningshantering och CRM. Som ett resultat sjunker kostnaderna, arbetsinsatsen reduceras till ett minimum och utvecklingen skjuter fart.

Alltför ofta fokuserar debatten om plattformsekonomin på vilket inflytande på marknaden några stora teknikplattformar har. Hur viktig den diskussionen än är, är det också viktigt att inte förlora ur sikte alla positiva värden som de många små plattformar överallt bidrar med till ekonomin. Startups är en viktig faktor för att säkerställa långsiktig ekonomisk tillväxt och plattformar är de okända hjältarna bakom dem. Olyckligtvis lämnas denna potential alltför ofta därhän.

Av Felix Huber, Chef Nordeuropa, Stripe