Så förbereder de sig för boomen inom 3D-skrivare
Hem REPORTAGE Så förbereder de sig för boomen inom 3D-skrivare

Så förbereder de sig för boomen inom 3D-skrivare

Publicerat av: Redaktionen

Här träffar du tre återförsäljare som redan tagit steget in i det förlovade landet av 3D-skrivare. Läs om – och lär av – hur 3D-Center, 3D-Verkstan och Dustin tänker vinna värdefulla marknadsandelar inom segmentet.

forts. från föreg. sida

Avancerade skrivare

Ulf Qviberg, 3D Center

Ulf Qviberg, 3D Center i Västervik.

Återförsäljaren 3D Center i Västervik spelar i en högre division. Fokus ligger på professionella 3d-skrivare och industriskrivare av fabrikatet 3D Systems, som är störst inom tillverkning av 3d-skrivare. I 3D Centers sortiment finns ett 50-tal modeller, som erbjuder någon av åtta olika 3d-tekniker.

Företaget erbjuder även några modeller i det lägre prissegmentet, som 3d-skrivaren Cube med FDM-teknik (även kallat PJP)  för cirka 12 000 kronor ex moms. Den mest avancerade skrivaren med SLS-teknik kostar hos 3D Center uppemot 9 miljoner kronor.

–  Intresset för 3d-skrivare hos alla möjliga företag har fullkomligt briserat i år, säger Ulf Qviberg vd på 3D-center, som inte vill nämna hur många skrivare bolaget säljer.

De avancerade 3d-skrivarna i toppsegmentet är förstås inga volymprodukter. Enligt vad IT-Kanalen erfar rör det sig om en handfull sålda skrivare per kvartal på grund av att priserna är höga och att marknaden för de avancerade skrivarna är begränsad än så länge.

Han tror att i princip varje kontor kommer att ha en 3d-skrivare på sikt.

– Vi erbjuder ett antal modeller på 3d-skrivare som är anpassade att stå i kontorsmiljöer. Ett exempel är skrivare med MJP-teknik. Skrivarna producerar mycket exakta plastmodeller för exempelvis prototyper direkt från en 3d ritning, säger han

3D-skrivare

3D-skrivare kan vara riktigt nyttiga. Eller bara kul, tydligen.

Varför är MJP-skrivare lämpade på kontor?
– Det krävs lite efterbearbetning av det som skapats. Byggmaterialet till skrivaren är lätthanterligt. Maskinen laddas med behållare med byggmaterial för det som ska skrivas ut. Det blir ingen lukt och ljudnivån är låg. Skrivaren kan användas av flera, precis som en vanlig nätverksskrivare för en låg leasingkostnad, säger Ulf.

Den ena behållaren är fylld med ohärdad plast, den andra med vax . Plasten och vaxet sugs upp och härdas med uv-ljus i maskinen när modellen byggs upp. Med MJP- tekniken kan modeller upp till en halvmeter skrivas ut.
Prislappen för MJP-skrivarna är 500 000 – 1,6 miljoner kronor (eller 9 000 – 29 000 kronor per månad för leasing).  Kunderna är bland andra produktutvecklare, formgivare och i viss mån arkitekter.

När lönar det sig att investera i en MJP-skrivare?
– En kund ska överväga att investera i en egen maskin om denne har löpande behov av prototyper och funktionstester. I annat fall går det att vända sig till bolag som skriver ut på beställning.

Ett annan snabbväxande segment hos 3D Center är produktionsskrivare för tillverkande företag. Dessa skrivare använder en laserteknik, kallad SLS eller SLA. Byggmaterialet i produkterna är plast och metall.

– Många produkter kan idag vara producerade i 3d-skrivare fast man inte känner till det. Det är produkter som höftinplantat och hörapparater.

Vad krävs för att återförsälja avancerade 3d skrivare?
– Ha en rejäl kunskap om de olika skrivarna och deras tekniker. Man måste också känna till mjukvara och tillbehör. Därpå gäller det att vara väl insatt i olika användningsområden, säger han.

Flest från SMB

Tämligen nyligen har klassiska it-återförsäljare börjat nosa på 3d-skrivare i det lägre prissegmentet med FDM. Dustin, Komplett och Webhallen är tre exempel.

Makerbot Replicator

Makerbot Replicator.

I höstas började Dustin sälja två modeller av Makerbots modell Replicator. Den billigare modellen kostar drygt 21 000 kronor medan den andra kostar 26 500 kronor. I 3d-sortimentet finns även en 3d-skanner och byggmaterial som plasttrådar på rullar.

För ett år sedan antog Olle Moberg, nordisk produktchef på Dustin, att  säljpotentialen för 3d-skrivare var ytterst begränsad i kanalen.

– Nu ser jag ett uppsving. Varje månad säljer vi ett drygt 30-tal 3d-skrivare som vi levererar på en till två dagar. Vi säljer ungefär lika mycket av varje modell. Efterfrågan ökar i takt med att marknaden mognar, säger Olle Moberg.
Han menar att det är för tidigt att peka ut någon specifik kundgrupp. Det är en blandning, flest från SMB och några privatpersoner.

I köpet ingår service och support som distributören Creative Tools tillhandahåller.

– Vi säljer ingen mjukvara till Makerbot löst. Däremot ingår 3d-printstyrprogrammet Makerware med våra modeller.

Till detta kan kunden använda i princip samtliga CAD program som vi också erbjuder, säger Olle Moberg.

– Det blir många frågor från kunderna. Att lära sig hantera en 3d-skrivare i det här segmentet är betydligt enklare än att lära sig en pc när den blev en konsumentprodukt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00