Så fördubblar Bzzt sin kapacitet

Sedan Bzzt lanserade sin taxitjänst i maj 2017 har verksamheten vuxit från 18 fordon till i dag 50 – och en fördubbling är på gång med ytterligare 50 beställda fordon.

Förutom medvind i den rådande miljötrenden kan framgången tillskrivas effektivare och mer lättanvänd mjukvara.

De fordon Bzzt använder är eldrivna små trehjuliga så kallade poddar. De arbetar främst i Stockholms centrala innerstad och har blivit en stor framgång, tack vare sin charm, sin smidighet i den täta trafiken, sin minimala miljöpåverkan – och att mobilappen som resorna bokas i är så enkel att hantera.

Genom uppgraderad mjukvara kan Bzzt operera allt mer effektivt, alltså genomföra fler körningar per timme. Det blir verklighet genom exempelvis att mjukvara förbättrar kösystemet, att betalningarna är helt säkra och genomförs smidigare och att betalningssystemet också skapar statistik om när, var och hur poddarna bokas. Ett delmål är att se till att poddarna rullar med passagerare i snitt 40 minuter per timme.

”Ja, vi känner att vi ligger helt rätt i tiden med att erbjuda flexibla transporter utan skadliga miljökonsekvenser”, säger Per Nyrenius, marknadschef på Bzzt. ”Precis det är ju vår idé och dessutom till en så låg kostnad som möjligt. Därför har vi nu också satt upp reklamskyltar på poddarna. Det förbättrar avsevärt våra intäkter och ingår i planen för vår utveckling. Bland annat räknar vi nu med att nå break-even redan i år.”

Det möjliggör också att Bzzt kunnat beställa ytterligare 50 poddar. Det är en stor investering som ska bekosta inte enbart poddarna utan även fler garageplatser, laddstolpar och att få tag på fler förare.

”Vi är ett litet företag med en stor idé”, säger Per Nyrenius. ”Vi känner efterfrågan växa. På helger och vissa kvällar räcker vår nuvarande kapacitet inte till. Vi måste expandera. Dels ska vi växa i Stockholm. Dels ska vi etablera oss i fler städer. Och då tittar vi främst på städer i andra länder, som Madrid, Berlin, Amsterdam och Oslo. När vi tittar på trafikmiljöerna och miljömedvetenheten där ser vi väldigt bra förutsättningar för vår verksamhet. Andelen elfordon växer. Vi skulle gärna se att stora suvar helt enkelt försvinner från städerna.”

Per Nyrenius gläder sig åt den rådande eltrenden med allt fler elfordon, till och med elbussar i kollektivtrafiken, och skulle gärna se att alla p-platser utrustas med laddstolpar. Men att ingå i en eltrend räcker inte. Ett företag som Bzzt måste också erbjuda en väl fungerande service.

Det handlar om att erbjuda kunderna smidiga bokningar i appen. Systemet presenterar också betalningsdata som visar körningarnas volymer, platser och tidpunkter. Det är jätteviktigt som underlag för hur Bzzt ska disponera resurserna så effektivt som möjligt. Servicen handlar på ett grundläggande sätt även om att alla betalningar fungerar snabbt, enkelt och säkert.

”Ja, vi valde ju Stripe just för att få det mest lätthanterliga betalningssystemet”, säger Per Nyrenius.” Och när vi snart etablerar oss även i andra länder blir det förstås en klar fördel med ett system som hanterar många olika valutor och betalsätt.”

Att Stripe tillför sina kunder stor affärsnytta dokumenteras i en rapport från IDC som visar att företag som använder Stripe ökar sina intäkter med 6,7 procent och produktiviteten i sitt utvecklingsarbete med hela 59 procent. De sänker samtidigt sina kostnader för att bygga och använda sina betalningsplattformar med 24 procent och minskar antalet oplanerade driftavbrott med 81 procent.

”Som en del i den digitala revolutionen ser vi hur ny teknologi också är så mycket mindre miljöbelastande än äldre”, säger Erik Olofsson, Nordenchef, Stripe. ”Då är det extra kul att kunna bidra till framgången för ett företag som Bzzt som bygger hela sitt koncept på lika delar digital teknik och miljöhänsyn.”