Så sålde Atea 1 000 Surface-plattor till Vara-skolor

Surface Pro 3Från början fanns inte Microsofts Surface-plattor med som ett alternativ när Vara skulle välja enheter till sina skolor. Men när förstudierna var klara återstod de som det enda rimliga alternativet. Vi frågade leverantören Atea hur det gick till.

Det blev aldrig aktuellt för skolornas favorit nummer ett: Ipad. Visserligen uppskattade pedagogerna i Varas skolor modellen men kommunens krav gjorde att Ipad föll bort i utvärderingen. Det var den övergripande ambitionen att skapa en stabil, säker it med lång ”hållbarhet” i befintlig it-miljö som gjorde att Apple-plattan inte platsade. Det berättar Ronald Bonander som är platschef på Atea i Skara, som drev affären.

– Vi hade redan byggt en plattform för hantering av skolornas administrativa it, och det var en Microsoft-miljö. Därför skulle vi behöva skaffa ytterligare en lösning för full hantering av enheter om Vara kommun hade valt Ipad. Det blev aldrig aktuellt, säger han.

Ville bygga på befintlig it-miljö

Målet var att utrusta alla närmare 1 000 elever i årskurs fyra till nio och alla 200 lärare med varsin enhet enligt en-till-en-konceptet. Man tittade på alla möjliga varianter, bärbara datorer, plattor och hybrider. Men lärarna var entydiga i sina krav, berättar Ronald. Det skulle vara pekskärm. Det skulle vara tangentbord. Det skulle vara penna. Det skulle vara låg vikt. Och det skulle vara robusta enheter. ”Man får inte glömma att skolor är en oerhört tuff miljö.” Och Atea såg som sagt fördelen i att kunna fortsätta att bygga på den Microsoft-miljö som redan fanns.

– När Surface Pro 3 kom ut insåg vi att det var ett intressant alternativ. Den uppfyllde alla kriterier som Vara Kommun ställde och var den modell som gjorde det bäst, säger Ronald.

Fast kostnaden var som ofta lite av en stötesten. Surface Pro 3 var egentligen för dyr. För att få ner priset valde man att också offerera ett större antal av den tidigare versionen, Surface Pro 2.

Större marginal

Det blev till slut Sveriges största Surface-affär. Och det till skolor, som traditionellt har valt Apple-plattor.

– Vi har sålt många Ipad till skolor. Men marginalerna på dem är ju som bekant inte de bästa, säger Ronald och mer antyder att Surface-affärer ger åtminstone ett aningen större bidrag, säger Ronald.

Det lär bli fler affärer åt det här hållet, tror han.

– Vi märker ett större intresse för Windows-plattor nu – det finns ju fler tillverkare än Microsoft och produkterna börjar bli konkurrenskraftiga [jämfört med Ipad ur ett användarperspektiv].

Vara kommun samarbetar sedan tidigare med Atea, som också varit med i arbetet med ”en-till-en” till eleverna i årskurs 4-9.

 

 

Post Comment