Så ska Palo Alto ta ledartröjan i Norden   
Hem NYHETER Så ska Palo Alto ta ledartröjan i Norden  

Så ska Palo Alto ta ledartröjan i Norden  

Publicerat av: Redaktionen
Anders Teigen, Palo Alto Networks

Anders Teigen, nordenchef Palo Alto Networks.

Palo Alto Networks har länge jobbat som en startup i Norden. Nu blir det ändring, säger nye nordenchefen Anders Teigen. Målet är att bli marknadsledande inom ett par år säger han och efterlyser samtidigt högre teknisk kunskap i partnerledet.

Palo Alto Networks håller på att växa upp. Alldeles nyss lanserade de en produkt för klientskydd, något som de tidigare har saknat. De har stuvat om i organisationen och skapat en gemensam nordisk struktur. I Sverige har man tagit in Christer Stafferöd som kanalchef och även fyllt på kontoret i Stockholm med fler säljare och säljstöd.

– Vi ska bli marknadsledande, säger nordenchefen Anders Teigen och pekar på att anledningen till att de gör omorganisationen och utökar antalet medarbetare är just den snabba tillväxten.

Finns hos största partnern

Och det finns skäl att tro att det är ett rimligt mål. Under september meddelade bolaget att man tagit sig in hos partnern Mnemonic, som visserligen inte är så stora i Sverige men som är kungar inom säkerhet i Norge och för övrigt nordens största Check Point-partner.

– Det skickar en viktig signal till marknaden. Att en så stor partner som Mnemonic vill ta in oss, säger Anders.

Partnern finns också i Sverige, men där är Radpoint störst. Radpoint som i princip etablerade Palo Alto i Sverige och nyligen fick diamantsstatus hos leverantören. Totalt jobbar de med ett tiotal partner i Sverige och Anders ser inget omedelbart behov av att utöka antalet. Däremot efterlyser han högre teknisk kunskap.

– Det är få AM:s [account manager, reds. anm.] som är duktiga på säkerhet, hävdar Anders.

Andra viktiga partner är Addpro och Atea.

Ni ska bli marknadsledande säger du, när når ni dit?

– I Norge, där vi ligger längst fram, tror jag att vi är störst i slutet av nästa år. I dag har vi cirka tolv procents marknadsandel där. I Sverige ligger vi ungefär ett år efter, säger Anders.

Stärker helheten

En nyckel till att kunna ta ledartröjan är den nya produkten som gör att Palo Alto nu inte bara erbjuder säkerhet i datacentret, utan också på klienterna. Men Anders vill inte formulera det som att de tar steget ut från datahallen, utan pekar på att deras totalerbjudande nu är starkare.

– Fet är en nyhet som öppnar dörrar för oss till de allra största företagen i Sverige, tror han.

Produkten är ett resultat av Cyvera-förvärvet som gjordes i mars, och på sedvanligt Palo Alto-vis hävdar man att den fungerar på ett sätt som gör att den skiljer sig radikalt från övriga motsvarande produkter på marknaden.

Enkelt sett struntar man i att försöka känna igen och stoppa själva den skadliga koden, som leverantörens främsta tekniska säljstöd, Christian Andersson, menar att ”alla andra gör”. Istället fokuserar man på att känna igen verktyget som används för att föra in den skadliga koden.

– När du bygger skyddet på att det ska identifiera den skadliga koden ligger du alltid ett steg efter, eftersom du inte kan skydda dig och skapa ett skydd för något som inte redan är känt. Och det finns bara ett begränsat antal verktyg, medan antalet mönster för skadlig kod som används är avsevärt mycket större, säger han.

Innefattar satsningen en förändring i partnerstrategin?

– Nej, men vi vill se till att skapa mer synergier i det partnernätverk vi har, bland annat genom att dra nytta av Addpro som ju finns både i Danmark och Sverige. Mnemonic är ju också en partner som jobbar allt mer nordiskt.

Svenska organisationen växer

Den nya svenska organisationen är nu sex personer stark och kommer inom det närmaste halvåret att utöka ytterligare. Det här gör att de nu kan börja arbeta mer vertikalt, som Anders uttrycker det, istället för mer på bredden som man har gjort hittills i Sverige.

– Storleksmässigt har vi ju nästan varit som en startup i Norden, men när vi nu blir fler kan vi fokusera mer på vertikalerna.

Han ser egentligen organisationen som större än resurserna på det egna kontoret, då han också inkluderar distributörerna Exclusive Networks och Westcon som en del av deras ”virtuella team”.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00