Så stärker Addpro lönsamheten inom it-säkerhet 2014

När konkurrensen hårdnar och marginalen viker vänder många blickarna mot tjänster. Addpro gjorde det för flera år sen och ökar nu satsningarna inom området.

Johan Andersson, Addpro
Johan Andersson är ansvarig för Addpros största affärsområde, Säkerhet och kommunikation.

Systemintegratören Addpro gör som kollegor Caperio, Atea och större delen av kanalaktörerna: satsar ännu hårdare på tjänster. Enligt Johan Andersson, ansvarig för bolagets största affärsområde Säkerhet och kommunikation, gör man det inte för att man skulle ha problem med lönsamheten, utan för att kunderna efterfrågar det. Sammantaget i Addpro-koncernen står avtal och tjänster för mer än 50 procent av försäljningen. När det gäller just lönsamheten hävdar Johan att affärsområdet Säkerhet och kommunikation har utvecklats bra under 2013 och överlag låg bolagets lönsamhet i den svenska verksamheten under 2013 på ungefär samma nivå som under 2012.

–  Att det generellt sett är bättre lönsamhet i tjänsteaffären är såklart också intressant och vi ser en möjlighet att lyfta vår lönsamhet framöver bland annat med hjälp av detta, så att vi når en rörelsemarginal på över tio procent, säger han.

Marcus Bengtsson är CTO på Addpro och förklarar hur de utvecklar tjänstesidan inom it-säkerhet.

– Vi säljer fortfarande våra skyddslösningar till kunder, som brandväggar och ips:er, och och installerar dem också hos våra kunder. Men affären slutar inte där, utan vi sköter övervakning och analys av den trafik som flyter in och ut ur kundens nät.

Han jämför det med hemlarm. Det går ju att köpa en larmanläggning från Clas Ohlson och installera hemma och själv ta hand om övervakningen. Men de flesta väljer nog en lösning från ett bolag som också kan erbjuda larmcentraltjänster och utryckning.

Så jobbar Addpro med säkerhet och så kommer de alltså att jobba i allt högre grad. Det är konceptuellt ingen rocket science, men det kräver en hel del investeringar, medger Marcus. De slog in på den här vägen 2007 och har dygnet-runt-bevakning av kundsystem sedan 2011.

– På så sätt blir vi en del av hela produktlivscykeln, kommenterar han.

Tjänster av det här slaget kommer alltså att utgöra en allt större del av Addpros omsättning, både övergripande och specifikt inom säkerhet. Det är inte en vision, utan ett högst konkret mål. För även om säkerhet är en bransch som växer mer än it-infrastrukturområdet generellt så ökar också konkurrensen, påpekar Johan Andersson.

– Det blir ju hela tiden fler aktörer och fler lösningar som ska skydda mot nya hot, och mot gamla hot på nya sätt …

Vad gör ni rent konkret för att öka andelen tjänster?

– Vi jobbar exempelvis tillsammans med våra större leverantörer och partner för att tillsammans lansera olika tjänstepaketeringar, säger Johan.

Vilka utmaningar ser ni under 2014 inom it-säkerhet ur ett återförsäljarperspektiv?

– Det handlar till stor del om att få kunden att förstå att traditionell it-säkerhet inte räcker längre, alltså signaturbaserade skyddsmekanismer. Därför måste man jobba med kvalificerad analys av trafiken som går in och ut ur nätverket, säger Marcus.

En annan svårighet är att drivkrafterna bakom den brottsliga verksamheten som drabbar it-system har förändrats. Medan it-brottslingar tidigare ofta ville skapa uppmärksamhet handlar det idag mer om att upprätta dolda kanaler, så att man kan komma åt information att sälja och på så sätt bygga hela affärsverksamheter. Det försvårar naturligtvis för den som är satt att skydda informationen i ett företags nätverk.

Men utvecklingen bidrar förstås också till att skapa nya behov hos kunderna. Det är med den insikten Addpro knackar på dörren under 2014.

 

 

Post Comment