Så växer Also med tjänster, moln

Eva Forsgren, sverigechef på Also.
Eva Forsgren, sverigechef på Also.

Det går bra för Also. Under fyra år har de visat bättre resultat än förväntat. 2014 ökade både omsättning och vinst. Sverigechefen Eva Forsgren är påtagligt nöjd och mitt uppe i en utökning av personalstyrkan. 

Det byggs om i Alsos lokaler i Akalla utanför Stockholm. Det har blivit för trångt. Man har tittat på alternativa kontor men bestämt sig för att stanna kvar här. Fast då måste de alltså bygga om.

– Vi är ungefär 47 medarbetare idag och ska öka med ett tiotal, berättar svenska landschefen Eva Forsgren innan vi sätter oss inne på hennes kontor.

Samma marginal

Ämnet för dagen är inget mindre än Alsos makalösa framgångar, som jag tolkar Evas egen beskrivning inför mötet. Eller för att uttrycka det lite mer journalistiskt korrekt: Alsos positiva utveckling. En titt på siffrorna ger också vid handen att det är en formulering som stämmer bättre överens med verkligheten.

Bolagets finansiella rapport för 2014 har precis landat och visar förvisso ökad omsättning – från 6,5 miljarder Euro 2013 till 7,2 miljarder – och ett ökat rörelseresultat – från 113, 5 till 123,9 miljoner Euro (EBITDA). Det ger visserligen en rörelsemarginal på blygsamma 0,8 procent, i nivå med förra årets marginal. Men nettovinsten ökade med över 20 procent, från 50,1 till 60,9 miljoner Euro.

Siffrorna gäller Also Group som helhet.

Sverige drivande marknad i Also-koncernen

Nog med sifferexercis. Eva Forsgren är påtagligt nöjd över tillväxten och lönsamheten, ”i synnerhet med tanke det ekonomiska klimatet”.

– Ökningen har framför allt drivits av marknaderna i Tyskland, Norge och Sverige, säger hon.

– Vår kundbas har breddats och vi har lyckats med flera av våra satsningar inom ramen för det vi kallar ‘MORE’, som står för maintain, optimize, reinvent och enhance. Utöver en fortsatt effektivisering av våra interna processer har vi nått framgångar med flera nylanserade tjänster.

Fast innan hon ger sig in på att tala om tjänster understryker hon att deras kärnaffär, den traditionella transaktionella affären, alltjämt är central.

Printinstallation ger mer

Bland tjänsterna nämner hon särskilt installation av skrivare hos slutkunden. Distributören tar hand om leverans, uppackning, installation, testkörning, omhändertagande av emballage och utbildning av personal. Allt givetvis i återförsäljarens namn. Eva är noga med att påpeka att de aldrig säljer direkt.

– Det är en tjänst som vi erbjuder återförsäljaren och som gör att de får en högre marginal – eller kan erbjuda ett lägre pris till kunden.

Motsvarande tjänst är på gång inom AV där de enligt Eva i princip kan leverera hela konferensrum på motsvarande sätt.

Ett annat område som har bidragit till ökningen, och som kommer att utökas, är stödet till återförsäljare i form av kunskap och presales. På Also-språk heter det Solutions och Eva har precis anställt Magnus Bjelke som ska bygga upp server- och lagring- och nätverksdelen.

– Även mjukvara är ett område där vi satsar och utökar våra resurser för att kunna ge ännu mer stöd, säger Eva.

Molnportalen i fokus

Fast det stora, det som står allra högst upp på listan, handlar om moln. Under januari lanserades Alsos molnportal i Sverige, Also Cloud Marketplace, och i skrivande stund finns ett 15-tal leverantörer med på plattformen som enligt Eva ger återförsäljaren full koll på vilka tjänster de erbjuder sina kunder och hur mycket de används.

– Portalen ‘brandas’ som återförsäljarens egen och de kan även lägga till sina egna tjänster. Allting hamnar på en enda faktura mot kunden, säger hon.

Eva fortsätter att måla bilden av en distributör på rätt spår och pekar söderut, mot Malmö, där de nyligen har anställt en försäljningschef, Stefan Finnström, som ska driva upp försäljningen i södra Sverige.

Så allt prat om att det är svåra tider för distributörer, det gäller inte er?

– Jo, det är alltid tufft. För alla. Men nu är vi på rätt väg och har kommit en bra bit i utvecklingen mot att bli en aktör som jobbar närmare återförsäljaren och med tjänster som gör både dem och oss mer lönsamma.

Nå, att det fortsättningsvis är tufft bekräftas av rapporten. För även om distributören har lyckats växa både i omsättning och lönsamhet stannar alltså rörelsemarginalen på under en procent.

Post Comment