Salesforce och Apple inleder strategiskt partnerskap för bättre mobilupplevelse

CRM-giganten och mobiljätten samarbetar för bättre företagsappar och lättare utveckling.

Just nu pågår Dreamforce i San Francisco, världens största mjukvaruevent med över 170 000 deltagare. Det är under det eventet som Salesforce och Apple presenterar sina gemensamma framtidsplaner.

De båda företagen har inlett ett strategiskt partnerskap med syftet att förbättra Salesforce-upplevelsen till iOS och snabba upp utvecklingen av företagsappar. Samtidigt passar de på att underlätta för de som vill spetsutbilda sig inom IT.

Samarbetet går i stora drag ut på tre olika saker:

Bättre Salesforce-app. En rejäl uppdatering av Salesforces mobilapplikation till iOS ger användarna alla kraftfulla verktyg de behöver. Appen kommer att uppdateras med exklusiva funktioner som Siri Shortcuts, Face ID, företagschatt och mycket mer.

Enklare utveckling av kraftfulla Salesforce-appar till iOS. Apple och Salesforce har tillsammans utvecklat Salesforce Mobile SDK med ful optimering för Apples programspråk Swift. Genom att använda sig av Salesforce Lightning Platform kan utvecklare snabbt och enkelt utveckla avancerade och skräddarsydda företagsappar för snabb distribution.

Ge karriären en välbehövlig skjuts. Apples iOS blir det första mobila operativsystemet att får en dedikerad app för Trailhead, Salesforces kostnadsfria utbildningsplattform. På så sätt blir det enklare att ta del av Trailheads många utbildningar och kurser även när du är ute på språng. Apple lägger även till en hel del anpassade kurser i Trailhead för att bland annat lära dig bygga iOS-appar i Xcode.

Nyheterna kommer att dyka upp under de kommande månaderna. De nya kurserna finns tillgängliga redan nu på Trailhead, medan Salesforce Mobile SDK dyker upp i slutet av året och den nya Salesforce-appen dyker i sin tur upp under nästa år.