Skandiabankens misstag som kunde ha undvikits

Ett längre avbrott gjorde att Skandiabankens kunder inte kunde hantera sin ekonomi helt, under stor del av fredagen. Det visar hur sårbara vi är och att vi måste jobba för att motverka driftstopp hos så pass samhällsviktiga funktioner som

Under tidig morgon den sista fredagen i september gick stora delar av Skandiabanken ner. De kunder som kunde logga in möttes av idel nollor på sina konton eller beskedet att deras konton inte gick att komma åt. För de som ville använda betaltjänsten Swish för att skicka pengar till eller från ett konto kopplat till Skandiabanken levererades istället ett felmeddelande.

Problemen var åtgärdade framåt tvåtiden på eftermiddagen, efter ungefär sex timmars avbrott. Avbrottet skedde samtidigt just på en fredag under lönevecka, när många av månadens räkningar närmar sig förfallodatum med hot om påminnelseavgifter eller betalningsanmärkningar för uteblivna betalningar.

– Svenskarna har ett väldigt modernt förhållande till sin ekonomi, vilket inte minst syns på användningen av internetbanker och betalningar via Swish. Men det gör även beroendet av en fungerande internetbank till grundläggande funktion i det dagliga livet. När en så pass stor bank som ligger nere under flera timmar sätter det helt klar käppar i hjulet för väldigt många, i värsta fall med allvarligare ekonomiska konsekvenser. Det här visar tydligt hur viktigt det är att ha en fungerande strategi för att data och tjänster alltid ska finnas tillgängliga.

Det säger Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordenchef på säkerhetsföretaget Veeam, som ser allvarligt på det inträffade och hur avbrottet hanterades.

Underhåll orsaken

Förra veckans avbrott ska ha uppkommit då en integrationslösning i bankens system inte fungerat, berättar Skandiabankens presschef Pontus Haag i en intervju med Aftonbladet under fredagen.  Problemen liknar det driftstopp som drabbade banken under sommaren. Då berodde det på tekniskt underhåll av sajten, enligt en intervju med samma tidning. Kort och gott var bankens tusentals kunder återigen ekonomiskt strandsatta i flera timmar under månadens kanske mest aktiva vecka.

– Oplanerade avbrott går inte att bygga bort, oavsett hur välutvecklat en banks IT-strategi är, menar Victor Engelbrecht Dohlmann. Men en modern lösning hjälper till att minska konsekvenserna av det. I det här fallet inkom de första rapporterna om driftstopp redan 04:30 på morgonen och idealt ska det inte ta mer än 15 minuter att återställa systemen för att säkra verksamheten och minimera påverkan. Ett driftstopp på flera timmar påverkar såväl kundernas vardag som förtroendet för banken och därför är kontinuitet av allra högsta 

Om en webbshop går ner kan det betyda att kunderna hittar någon annanstans att handla. När en bank går ner påverkar det däremot kundernas förtroende i betydligt större skala och det kan sluta med att de flyttar såväl konton som sparande och lån någon annanstans för att känna sig säkrare. Enligt Veeam är det inte särskilt komplicerat att uppnå en tillgänglighet som innebär att man är igång efter en kvart, alltså betydligt mindre än den tid som avbrottet nu varit. I Sverige, ett land som är världsledande inom fintech bör tekniska problem inte uppstå bland de traditionella bankerna.