Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Slaget om kunden står vid gränssnittet

Magnus Dahlhjelm, UX-chef på Avanade.

Magnus Dahlhjelm, UX-chef på Avanade.

Det blir knappast enklare, eller hur? Nu räcker det inte att skapa tjänster och system som användarna begriper och hittar i. Nu måste du se till att de dessutom blir njutbara och lustfyllda att använda. Välkommen till UX-eran!

Det spelar ingen roll hur smart du använder tekniken när du skapar lösningar. Om inte användaren får en ”positiv upplevelse” är det ändå kört. Det hävdar Avanades Magnus Dahlhjelm, ansvarig för bolagets europeiska grupp som arbetar med det som går under begreppet UX, User experience.

I korthet handlar det om att inte bara bygga smarta funktioner i en lösning, utan också bygga dem så att användaren tycker om att använda tjänsten eller systemet, och inte minst snabbt hittar det – eller kan göra det – hen är ute efter.

Vill betala för bättre upplevelse

Magnus är naturligtvis i hög grad part i målet, så att säga. Men han lutar sig mot en undersökning som Avanade låtit göra, som säger att 56 procent av kunderna är villiga att betala 30 procent mer för att få en lösning som ger slutkunden eller användaren en positiv upplevelse.

– Det gäller inte bara ut mot marknaden, utan även internt inom ett företag. Jag brukar säga att intranät är världens största och dyraste papperskorg. En egen undersökning vi har gjort antyder att man ägnar så mycket som en hel dag i veckan åt att leta efter information på intranätet.

Och det beror på att man inte förstått hur man ska strukturera och presentera informationen, förtydligar han.

Avanades europeiska UX-grupp är 65 man stark och växer fort. Den föddes för 4,5 år sedan och har utvecklats sedan dess under Magnus ledning.  Han själv är grafisk designer i botten. Men han framhåller att det här inte i första hand handlar om design, eller om själva gränssnittet.

– Gränssnittet är bara den slutgiltiga manifestationen av det arbete som har föregått det, undersökningar av vad användarna har för krav, förväntningar, kunskaper. Hur affärsprocesser kopplade till det här ser ut – både idag och imorgon. Hur informationen ska användas

– Alla de här komponenterna kokas ned det du ser i gränssnittet är ett resultat av analysen och slutsatserna man drar av det, säger han.

Vad är det värt då? Går det att mäta?

– Det går att mäta i allra högsta grad. Det handlar om effektiviseringar och om att få en större mottaglighet för lösningen hos användare.

Det är inget nytt. Det har funnits i över 20 år påstår han, men att det först på senare tid har blivit något allt fler inser att man måste ta hänsyn till.

Hur långt har branschen kommit, tycker du?

– Alla är medvetna om det och agerar på det. Sen är sätten man väljer att angripa problemställningarna på olika. Jag ser idag teknikföretag som vi som tar in kompetens kring design och beteendevetenskap, för att skapa den här kompetensen.

– Sen ser vi också digitala byråer som skapar en slags systemintegratörs-kompetens också.

Handlar det här om att alla borde ha en Steve Jobs på företaget?

– Nej, det skulle jag väl inte rekommendera. Men han var bra och Apple har ju arbetat med det här från starten 1976. Så de är ett bra riktmärke.

Teknikutvecklingen gör upplevelsen viktigare

Magnus tror att användarupplevelsen kommer att bli en än viktigare komponent i applikationsutveckling. I synnerhet som tekniken blir allt kraftfullare och allt mindre, vilket ger större möjligheter och också ett större behov av att fokusera på upplevelsen av ett system.

För när storleken hos tekniken krymper och den till slut blir nära nog osynlig, vad har man då att konkurrera med, frågar Magnus retoriskt.

– Gränssnittet. Och det är det som kommer att avgöra om du blir framgångsrik, säger han.

Filed in: Reportage Tags: , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved