Små förhoppningar på Windows 8.1

Microsoft har onekligen haft en tuff start med sitt på många sätt banbrytande Windows 8. Det nya utseendet har fått användare att antingen gäspa, skrynkla ihop ansiktet i en förbryllad min eller bara dissa rakt av. Nå, en hel del användare gillade det också, men inte tillräckligt många för att operativet skulle leva upp till förväntningarna hos mången pc-leverantör.

IDC-analytikern Bob O´Donnell hävdade till och med i en kommentar till rapporten om pc-försäljningen under årets första kvartal, att det nya operativsystemet bidrog till den kraftiga försäljningsnedgången: ”Windows 8 har gjort pc:n till ett mindre lockande alternativ än tidigare till surfplattor och andra jämförbara enheter”.

Han pekade på en alltför kraftig förändring av gränssnittet och att touch-funktionen drog upp priserna på Windows 8-datorer.

Nå, sedan i natt går det att köpa den omtalade nya versionen, Windows 8.1, som har en rad nyheter som Microsoft hoppas ska blidka användarna och de som ännu inte vågat ta steget till Windows 8. Bland annat har Start-knappen lagts tillbaka och det finns nu en möjlighet att starta Windows i ett läge som mer liknar det klassiska, utan de karaktäristiska kvadraterna på skrivbordet.

Det finns givetvis en uppsjö fler stora förändringar, men poängen är: Microsoft må ha gjort om, men har de gjort rätt? Är förändringarna i den nya versionen tillräckliga för att locka tillbaka pc-köpare? Eller åtminstone locka användare att uppgradera från pre-Windows 8?

Anton Nilsson, verkar inte riktigt tro det. Han är inköpschef på Webhallen och säger visserligen att de inte märkt av minskningen inom pc i lika hög grad som andra återförsäljare, och att den nya versionen av Windows 8 därför inte kommer att göra några tydliga avtryck i deras försäljning.

– Vi spår en minimal ökning i försäljningen av lösförsäljningen av Windows, men inte mer än så, säger han.

Inte heller Erik Wickman, vd hos Inet, tror på någon förlösande effekt för pc-försäljningen. Inet må ha rötterna hos de allra kunnigaste och mest kritiska datorentusiasterna, men en försvarlig del av kunderna idag är just dem som Microsoft hoppas blidka med förändringarna i den nya versionen: vanliga användare som inte är särskilt intresserad av ny teknik, utan av teknik som fungerar.

– Nej tror inte försäljningen kommer påverkas, varken positivt eller negativt. Det sker en långsam övergång till Windows 8 men det är ett misstag att inte återinföra startknappen fullt ut, det tar tid att vänja sig vid ett touch interface och för skrivbordsanvändande är det helt enkelt inte nödvändigt, säger Erik Wickman.

Ett ljummet mottagande alltså. Och Inet gör följaktligen inget särskilt i marknadsföringsväg i och med släppet.

– Nej, men vi ser väldigt positivt på utvecklingen, Windows 8 är i grunden ett väldigt snabbt och bra operativ och vi tror mycket på hela Microsoft ekosystem, med allt från telefoner, plattor och stationära, säger Erik Wickman.

Post Comment