Mycket bra start på året för Atea Sverige – tillväxten drivs av fortsatt hög förändringstakt

Atea Sveriges omsättning under det första kvartalet blev 3 430 miljoner kronor och resultatet (EBIT) 99 miljoner kronor, vilket är en resultatökning med 32,3 procent jämfört med samma period 2017

Ateas utveckling är fortsatt positiv med en tillväxt på över 20% under årets första kvartal, en ökning som drivs av en allt snabbare digital utveckling hos kunderna som i sin tur medför en fortsatt stark efterfrågan på tjänster, hårdvara och inte minst mjukvara som är det största tillväxtområdet under första kvartalet.

– Nya digitala ekosystem skapar möjligheter för våra kunder och leder till en expansion av it-infrastrukturen.

– Det är mycket positivt att vår marknad växer och det ställer allt högre krav på vår egen utveckling. Vi behöver, precis som våra kunder och partners, utvecklas i en allt snabbare takt för att möta den höga efterfrågan och samtidigt ha specialister som ligger i absolut framkant.– säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige

Nya tekniska lösningar och allt fler uppkopplade enheter leder till mer avancerade it-behov inom alla branscher.

I en allt mer digitaliserad värld där alla behöver genomgå stora transformationer för att lyckas är en avgörande faktor för verksamheternas förmåga att analysera och nyttja all tillgänglig data.

– Data är det nya guldet och vi behöver tillsammans med våra kunder driva innovation så att värdet från data kan nyttjas på bästa sätt. När det gäller den explosionsartade ökningen av uppkopplade enheter märker vi av en ökad efterfrågan på hållbar livscykelhantering för att minska branschens miljömässiga fotavtryck på omvärlden.

Allt eftersom förändringstakten ökar, ökar även behovet av rätt support och service vilket är en central del för att utveckla och förbättra kundupplevelsen.

– Vårt mål är att ha Sveriges bästa kundupplevelse och skapa ett erbjudande som gör att fler vill utvecklas tillsammans med oss. Vi vet att det kommer krävas stort engagemang av alla medarbetare för att förtjäna våra kunders förtroende, och vi måste vara beredda att utmana oss själva varje dag för att nå dit. Det finns inga gränser för hur it kan utveckla Sveriges företag och organisationer, och Atea vill vara där och göra skillnad.