Software AG ska fyrdubbla kanalaffärerna
Hem REPORTAGE Software AG ska fyrdubbla kanalaffärerna

Software AG ska fyrdubbla kanalaffärerna

Publicerat av: Redaktionen
Richard Bounds, Software AG

Richard Bounds, nordisk kanal- och partneransvarig på Software AG.

Software AG siktar in sig på kanalen och lanserar en rad nyheter som ska göra dem attraktiva för partner. Man har också skaffat en kanaldirektör till styrelsen.

Historiskt hör de knappast till de främsta kanalförespråkarna. Men när Software AG nu siktar på tillväxt och breddning kommer partner att få en nyckelroll. Det säger nordiske kanalchefen Richard Bounds till IT-Kanalen när vi träffar honom under leverantörens peppdag på Münchenbryggeriet i Stockholm.

– Traditionellt har vi haft cirka tio procent av vår försäljning genom kanalen. Nu siktar vi på att öka andelen till uppåt 40 procent under de närmaste åren, säger han.

SAP-räv i styrelsen

För att lägga tyngd bakom budskapet pekar han på nyrekryteringen av Eric Duffaut. Han får en ny roll i organisationen som Chief Customer Officer och tar också plats i styrelsen.

– Han satt tidigare i SAP:s styrelse och var ansvarig för deras kanalstrategi och partnersamarbeten, säger Richard.

De nya partner man hoppas kunna få ombord ska primärt jobba mot SMB-segmentet, där leverantören inte varit särskilt starka tidigare.

Ytterligare ett tecken på att man menar allvar med att växa inom partnerkanalen är den portal som nyligen lanserades. Där får enligt Richard partner tillgång till samma information som tidigare bara varit tillgänglig för den interna säljstyrkan. Det rör sig om sådant som demolösningar, white papers och produktinformation.

Analyscertifiering för bättre ROI-kalkyler

Man lanserar också en ny utbildning och certifiering för djupare kunskaper inom affärsanalys. Tanken är att ge partner möjlighet att göra verkliga djupdykningar i kunders verksamheter för att ge dem möjlighet att skapa robusta business case att visa upp för kunden, med tydliga och välgrundade ROI-kalkyler.

– Även om våra partner har jobbat så här tidigare innebär den nya utbildningen att de kan ta ett större grepp och gå djupare in i kundens affär för att ytterligare säkerställa att de inte bara levererar teknologi, utan en lösning som ger ett affärsvärde.

Så varför ska man jobba med er?
– Vi har en digital plattform som lyfts fram av bland andra Gartner och Forrester som väldigt konkurrenskraftig och innovativ. I synnerhet inom vårt nya tillväxtområde som handlar om ”It portfolio management”, säger han.

– Men även inom våra traditionella kärnområden som integration och big fast data för realtidsanalys exempelvis.

Vill kopiera UK-succé

Richard Bounds är noga med att understryka att Software AG:s nysatsning inte bara handlar om att hitta nya partner. Det nya partnerprogrammet som lanseras tillsammans med övriga förment kanalfrämjande förändringar leverantören syftar också till att hjälpa befintliga partner att växa.

– Under förra året såg vi för första gången en signifikant ökning av resultatet genom vår brittiska kanal. Det är den framgången vi nu försöker att kopiera i bland annat Sverige, säger han.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00