Startupen som nådde break-even inom fem år – och nu är störst i Sverige

Tack vare sin unika profil som både TechStartup och klassiskt transportföretag samtidigt har Flixbus på kort tid skapat Europas största fjärrbussnät.

Bolaget är ett av Europas exklusiva unicorn-bolag och nådde en mycket eftertraktad milstolpe redan efter fem år när de under 2017 uppnådde break-even. Sedan dess har företaget fortsatt att växa och etablerat sig som Europas största bussbolag. Nu är de även Sveriges största bussbolag.

Sedan FlixBus startade 2013 har fler än 100 miljoner personer rest med företaget och bara under 2017 reste så många som 40 miljoner med någon av de gröna bussarna. Under samma år nådde företaget break-even, bara fem år efter att de börjat sin resa som ett mindre startupföretag med fokus på innovationsteknologi inom resebranschen. FlixBus har också uppnått enhörningsstatus, något som innebär att man som startup värderas till över en miljard dollar.

Tack vare FlixBus teknikinnovationer möjliggör de ett nytt sätt att resa. Med smart nätplanering och dynamisk prisstyrning kan de alltid ge sina kunder det bästa erbjudandet. De satsar på nära samarbeten med medelstora företag såsom regionala busspartners, som ofta är familjeföretag med decennielång erfarenhet, som får i uppdrag att ansvara för FlixBus gröna fordon.

FlixBus har sedan starten bidragit till att skapa tusentals nya jobb inom industrin, tack vare den internationella affärsmodellen.

FlixTeamet ansvarar för nätverksplanering, kundtjänst, kvalitetskontroller, marknadsföring, försäljning, bokningar, prissättning och utveckling av företaget medan FlixBus partners sköter turerna och fordonen som vanligt. Styrkan hos företaget är att de kombinerar tech-startup och e-handelsplattform med erfarenheten hos etablerade transportföretag. Dessa faktorer har gjort att FlixBus lyckats etablera sig som ett säkert kort på den europeiska resemarknaden, och nu planerar de att nå nya milstolpar inom kollektivtrafik i Sverige.

FlixMobility är en ung reseleverantör som erbjuder nya alternativ för smidigt, prisvärt och miljövänligt resande via varumärkena FlixBus och FlixTrain. Tack vare sin unika affärsmodell och innovationsteknologi har startupen snabbt etablerat sig i Europa och är nu Europas största långdistansbussnätverk. Under 2018 lanserade de sina första gröna långdistanståg och också ett pilotprojekt med elektriska bussar i Tyskland och Frankrike. Sedan 2013 har FlixMobility ändrat hur 100 miljoner europeer rest och också skapat tusentals nya jobb i resebranschen. Under 2018 lanserade FlixBus också sina första bussar i USA. FlixMobiltys bussflotta sköts av regionala busspartners och FlixTrain sköts i samarbete med privatägda tågföretag. Genom partnerskap, innovation, entreprenörsanda och ett starkt varumärke har FlixMobility positionerat sig som det disruptiva företaget att räkna med inom resesektorn.