Kyocera befinner sig som så många andra leverantörer på en resa där partner blir allt viktigare. Nu har man passerat en viktig milstolpe, nämligen sjösättningen av ett nytt partnerprogram.
Kyocera Document Solution har ett nytt partnerprogram. Det kan konstateras sådär i förbifarten, som ännu en leverantör som insett vikten av att satsa på sina partner och agerat därefter. Kyocera själva vill förstås göra mer av nyheten och beskriver hur de har arbetat med detta under ett år och att grunden i stora delar bygger på undersökningar av vad deras svenska partner vill ha.
– Vi hade ett partnerprogram som liknade övriga branschens men var samtidigt inte helt säkra på att det verkligen var det program som marknaden efterfrågade, säger Torbjörn Dehlin-Rångeby som är säljchef hos leverantören.
– Det var för att få svar på den frågan som vi genomförde en omfattande undersökning.
Ny organisation
Det nya programmet handlar sammanfattningsvis om att erbjuda starkare marknadsstöd, tydligare utbildningsprocesser och att överlag skapa förutsättningar för en högre lönsamhet, berättar leverantörens pr-funktion.
Organisatoriskt sker en förändring som innebär att Kyocera nu övergivit en regionbaserad ansvarsfördelning till förmån för en partnerorienterat arbetssätt.
– Det var en av de punkter som marknaden efterfrågade. Vårt interna arbetet handlar nu om att etablera kundteam så att hela organisationen blir partnerorienterad, säger Torbjörn.
Atea är en av de partner som skrev på omgående. Hans Karlsson är affärsenhetschef för Print hos dem:
– Kyocera är relativt små på marknaden men är alltid smidiga att arbeta med. Med det nya partnerprogrammet kommer vi ännu närmare varandra i vårt samarbete, något vi uppskattar, säger han.
Men skiljer sig det nya partnerprogrammet egentligen så mycket från det övriga leverantörer har?
– Jag skulle nog säga att runt 80 procent av programmet liknar övriga leverantörers men 20 procent sticker helt klart ut, säger Hans Karlsson.