Stripe hjälper Bzzt få snurr på hjulen

I centrala Stockholm surrar just nu ett antal eldrivna minitaxis omkring.

Det är uppstickaren Bzzt som skapat ett alternativ till den fossildrivna taxirörelsen och en smidigare service än kollektivtrafiken. Kunden laddar ner en app i mobilen, anger sina betalkortsuppgifter och beställer en ”podd”, som fordonen kallas. Betalningen dras direkt från kundens konto. Bzzt valde Stripe för att få det hela att fungera.

Bzzt lanserade sin taxitjänst i våren 2017 med 18 poddar. De är små trehjuliga fordon som mest påminner om tuktuks. Nu är flottan uppe i 38 fordon och 50 till är beställda som kommer att trafikera Stockholms gator andra kvartalet i år. Tanken är att verksamheten ska utökas till fler delar av Stockholm – och sedan till fler städer, i Sverige och internationellt.

Nyckelorden för att förstå Bzzt är snabbhet, miljöhänsyn och smidighet. I dagsläget sysselsätter Bzzt cirka 100 personer. Med appen beställer och betalar kunden sin resa.

”Vår service riktar sig främst till de som snabbt behöver ta sig relativt korta sträckor”, säger Per Nyrenius, marknadschef på Bzzt. ”Vi har märkt att normalresan är två kilometer. Vi tar tre öre per meter körsträcka. En sådan resa kostar alltså 60 kronor. Så det är både billigt och snabbt eftersom poddarna tar sig fram lättare i stadsmiljön än bilar.”

Bzzt valde Stripe för att snabbt få igång ett fungerande system för betalningar för kunderna men även för att kunna använda funktionerna i systemet till de egna ekonomi- och marknadsavdelningarnas behov av sammanställningar och analyser.

Inte minst är det viktigt att kunna se hur efterfrågan skiftar mellan olika veckor, platser, veckodagar och tidpunkter. Bland annat kan kundtjänsten analysera varje resa och se vilka de eventuella problem som kan uppstå är.

”Med Stripe får vi ett säkert och väl beprövat system som hela organisationen har glädje av”, säger Philip Prophet, utvecklingschef på Bzzt. ”Det är ett enkelt system att komma igång med och Stripes API är enkelt att integrera. Det är även väldigt praktiskt att ha all information i ett och samma dashboard. Ju mer information vi har och ju mer detaljerad den är, desto bättre kan vi styra verksamheten och ta oss mot lönsamhet och expansion.”

Bzzt räknar med att tjänsten främst passar unga mobila användare som behöver ta sig runt i stan snabbt. Det är också en målgrupp som bedöms uppskatta miljöaspekten. Att bidra till renare luft och att trafiken flyter bättre tillgodoser ett behov som dessutom finns i de flesta större städer i hela världen.

”Stripes mål är att göra det väldigt lätt och smidigt för Bzzt att acceptera betalningar och för konsumenter att betala för tjänsten”, säger Felix Huber, nordeuropachef på Stripe.