Svenska startupföretaget Storyspot ställde ut på Cebit

[KANALRÖST] En svensk start-up med en ”stor” och global affärsidé, Storyspot, vann under våren första pris i Future Marketing Tech Award som är en svensk startup tävling och gavs därmed möjlighet att delta på den stora digitaliseringsmässan Cebit i Hannover i Tyskland.

Storyspots grundare Lisa Evertsson Norrevik på CEBIT

IT-Kanalen mötte Storyspots grundare Lisa Evertsson Norrevik och Marie Jaeger på Trade Fair Agency, som är Sverigeansvarig för Cebit, för att höra vad Storyspot gör och hur det var att ställa ut på Cebit. I år hölls Cebit i juni i Hannover i Tyskland och IT-Kanalen har tidigare skrivit om mässans andra delar.

Marie menar att Cebit är en perfekt plats för startupföretag som redan tidigt i sin livscykel vill utanför Sveriges gränser och knyta internationella kontakter. Lisa håller med om att Cebit är en bra mycket bra plattform för startups som vill växa. Cebit har skapat en unik och interaktiv plattform som heter SCALE11, där startups får möjliget att vara med till en förmånlig kostnad. Där erbjuds utställare, som svenska Storyspot, möjlighet att möta bland andra potentiella investerare och andra globala aktörer som letar efter nya idéer att stötta. Företagen kan nätverka med internationella aktörer, utbyta erfarenheter med varandra och tävla mot andra startupföretag genom att pitcha inför publik och en expertpanel med representanter för internationella företag och investerare, berättar Marie Jaeger. En annan programpunkt är en slags speed dating där startups möter investerare och större företag och får chansen att presentera sin affärsidé. Media från hela världen finns på plats vilket också ger möjligheter till internationell exponering förklarar Ma

Storyspot vann alltså pris på Guldnyckelgalan på Waterfront i Stockholm i mars där Future Marketing Tech Award, ett pris inom marknadsföring, delades ut av Wiraya och Guldnyckeln som Swedma står bakom. Cebit var en av sponsorerna till tävlingen och som vinnare ingick bland annat en sponsrad utställningsplats på Cebit/SCALE11 med en så kallad start up work station. Storyspot tog chansen att vara med och ställde ut tillsammans med ca 300 andra start ups från hela världen.

CEBIT 2018 ”Startup pitchar inför investerare”

Själva priset var till att börja med väldigt viktigt, säger Lisa till IT-Kanalen. Marie, som satt i juryn, var med och vaskade fram Storyspot som vinnare i Future Marketing Tech Award. Hon menar att valet att föll på Storyspot av den enkla anledningen att iden är nytänkande, kan appliceras på många olika branscher samt är internationellt skalbar. Lisa håller med och menar att ”Priset betyder mycket för oss. Vi ser oss som en tjänst för företag som ska ge värde för våra användare. Priset är bevis på att man vill ha vår produkt. Det blev en validering av vår affärsmodell och betyder att vi är på rätt väg”.

Storyspot är ett digitalt verktyg för berättelser (talade sådana) om platser eller exempelvis byggnader som andra kan lyssna på för att få reda på mer. Privatpersoner, organisationer och företag kan ladda upp berättelser och det är lätt för användaren att söka upp något av intresse. Att ladda upp ska vara lika lätt som att lägga ut en bild på Instagram, säger Lisa.

En av Storyspots större kunder i Sverige när vi mötte Lisa i början av sommaren är SJ. De vill locka fler resande till sträckan mellan Stockholm och Åre. En journalist har samlat berättelser från företagare i Åre och lagt ut på Storyspot så att vem som helst kan lyssna. Användaren får på det viset en god inblick i hur det är att besöka Åre.

Lisa är journalist. Hon började som filmjournalist men har även jobbat brett inom kultur och med PR. Hon kom på idéen till Storyspot när hon åkte bil. Man visste inte alltid något om det man såg från bilen och samtidigt var Lisa van vid att hennes pappa, (en mellanstadielärare) alltid berättat om alla platser de passerat under barndomen. Pappan visste mycket. Exempelvis om Nyköpings gästabud när man passerade Nyköping.

Lisa lyckades sälja in idén om att kunna lyssna på berättelser på Internet kopplade till geografiska platser till andra. Först till dem som åkte med i egna bilen och därefter utanför den närmsta kretsen. Sommaren 2016 fanns den första betaversionen att ladda ner från Appstore. Det var då man började testa Storyspot på riktiga användare. Det fanns ett intresse. Efter ett tag förstod man att det behövdes en Androidversion och utvecklade en sådan också.

Ett exempel på en berättelse Lisa efterlyste redan från början var om ett hotell, Stenkullen, som stod tomt. Lisa hade åkt förbi flera gånger och undrade varför det var så? Till framgångarna numera hör att hon faktiskt har fått in just den berättelsen.

Lisa var redan van att jobba med projekt och vid att att driva egen firma. Storyspot var för henne ännu ett projekt i raden och som utvecklades till ett nytt eget företag. I Tyskland, på den enorma Cebit-mässan, fick man fortsätta att berätta om Storyspot för andra företagare och mässbesökare. Lisa hade med sig en kollega som jobbar med marknadsföring på Storyspot och som är duktig på engelska. Det kändes skönt att luta sig mot henne men Lisa fick också anledning att försvara sin idé själv på engelska.

CEBIT 2018 ”Presentation inför expertpanel”

Cebit blev verkligen ett äventyr. Folk kom fram och var nyfikna på vad vi erbjuder, fortsätter Lisa. Det var exempelvis många lärare som tyckte om idéen och också folk från resebranschen. En tysk användare hade varit i kontakt med Storyspot redan innan och lagt upp en berättelse. Lisa fick även en del värdefulla kontakter efter mässans stängning då det på kvällarna ordnades olika sammanhang där de som ställde ut kunde umgås med varandra. Lisa gillade även idérikedomen bakom många av de andra startupföretagen som fanns med på Cebit.

Slutligen, Lisa la märke till att många deltagare pratade mest om tekniken bakom sina produkter medan hon själv mer argumenterade för innehållet i Storyspot. Man fick tydliga besked. Det är exempelvis gratis att lägga upp berättelser och gratis att lyssna. Samtidigt kan man köpa till tjänster från Storyspot om man vill och behöver. Det kan exempelvis handla om att redigera text och ljud. Företag som spelar in vill ha god teknisk kvalitet.

Den som är intresserad kan läsa mycket mer om Storyspot, kanske från den egna närmiljön. Gå till: www.storyspot.io.

Man kan även läsa mer om CEBIT och SCALE11 på www.cebit.de och www.cebit.de/scale11 eller prata med Marie Jaeger på Trade Fair Agency i Stockholm.