Black Friday infaller i år fredagen den 25 november och dagen, som ursprungligen var ett amerikanskt fenomen, blir allt störreSverige.
Redan förra året registrerades rekordförsäljning och förväntningarna i handeln inför årets Black Friday är stora.
Den mobila shoppingplattformen Bonial.se genomförde i början av november en undersökning bland sina användare som bland annat visar att 25% handlade under Black Friday 2015 och på frågan om de tänker handla i år svarar 50% ja. Alltså en stor ökning av intresset jämfört med förra året.
Hur mycket tänker de spendera?
Totalt planerar de svarande spendera i genomsnitt 1 785 kronor och de allra flesta har inte något särskilt inköp planerat, utan tänker hålla ögonen öppna för fynd. Bara 21% har ögonen på en särskild produkt. 25% tänker utnyttja Black Friday för julklappsinköp. Hela 76% är generellt positiva till Black Friday och ser det som ett bra tillfälle att köpa produkter billigare.
Inte alls bara elektronik
Traditionellt är elektronik den stora produktkategorin under Black Friday, men Bonials undersökning, där 70% av de svarande var kvinnor, visar att kläder och skor är ännu populärare än elektronik. På frågan vad de svarande planerar köpa svarade 26% kläder och skor jämfört med elektronik 20%. Andra populära produktkategorier var möbler och inredning 14%, leksaker 13% och hem och hushåll 12%.
Ehandel eller butik?
Black Friday är en stor dag för ehandeln, men alla handlar inte bara på nätet. Köpcentrum var det populäraste alternativet 40%, följt av lokala butiker 32% och sist internet 28%.
Informationen finns i digitala källor
Även om många hellre handlar i butik är digitala kanaler främsta källorna till information om prissänkningarna under Black Friday 39%, jämfört med appar som exempelvis Bonial.se, 29% följt av sociala medier 12%. Bara 11% av informationen kom från besök i den fysiska butiken och 9% från papperskataloger.
– Black Friday har gått från att vara en riktad kampanj inom konsumentelektronik till en bred köpfest i alla branscher på bara ett par år. Svenskarna hittar information om vilka kedjor som har erbjudanden och på vilka produkter via internet, appar och i sociala medier. Men sedan föredrar väldigt många att handla i butiken, säger Henrik Hansen, ansvarig för Bonial i Norden.