Sveriges största Apple-återförsäljare satsar på ny e-handel

Macsupport har erbjudit Apple-produkter i över trettio år och är idag en av Sveriges största återförsäljare av såväl Apples tjänsteutbud som produkter och tillbehör. mStore.se  är samlingsparaplyet för företaget Macsupport och innefattar allt från konsument- och företagsförsäljning till konsultverksamhet och utbildningar för universitet och skolor.

Vendre fick uppdraget att bygga, designa och lansera mStores nya e-handel och som i samband med uppgraderingen fick ett ordentligt ansiktslyft.

Med 11 fysiska butiker runt om i Sverige är den nya e-handeln en strategiskt viktig pusselbit som sammanfogar de fysiska butikerna och koncernens erbjudande till kund. I princip alla köp som sker av liknande it-relaterade produkter börjar på Internet. Genom att erbjuda en toppmodern e-handel samt hög servicegrad och kunnig personal i butikerna ger mStore kunden en riktig omnikanalsupplevelse.

Stärkt omnikanal

Företaget omsatte 2016 cirka 540 miljoner och har de senaste åren arbetat strategiskt för att utveckla och ytterligare förbättra sin e-handel. I och med satsningen på e-handeln stärks nu Macsupports omnikanal ytterligare, liksom positionen som marknadsledande Apple Premium-återförsäljare.

“Vi har haft ett fokus på att förbättra vår omnikanal, så att våra kunder enkelt ska kunna hitta rätt butik samt lagersaldo i butikerna. Vi har gjort det enklare att sortera och förstå Apples sortiment och förbättrat produktsidan samt kombinationerna av Appleprodukter och övriga varumärken. Målet överlag är att vara mer tillgängliga samt väva in utbildningsdelen i e-handeln”  berättar Fredric Nilgran, Marknadschef för Macsupport.”

Modern multishop

Den nya e-handeln har utvecklats med ett tydligt fokus på användaren och i den senaste lanseringen av mStore.se har tre sidor blivit en för att förenkla för kunden. I praktiken innebär det att mStore.se (B2C), Macsupport.se (B2B) och utbildningsportalen Education (för universitet och skolor) nu är samlade på en och samma plattform som användaren smidigt kan navigera mellan.

“Snyggt utseende, smarta funktioner och en tonalitet som går i linje med Apple skapar naturligtvis trygghet för användaren, men en annan viktig fördel för mStore, och som jag upplever att vi gemensamt verkligen lyckats med i den nya e-handeln, är att göra Apples sortiment begripligt och enkelt att köpa”, säger Karl Kihlbom, VD och grundare av e-handelsplattformen Vendre.

B2B och B2C

Kombinationen B2C och B2B-shop som passar användarna inom de båda målgrupperna har varit ett viktigt ledord i projektet. Det är en modern multishop med marknadsstöd och rättighetsstöd, vilket innebär att landningssidor, prislistor och sortiment anpassas utifrån användaren. Även utseende och funktionalitet i tex kassan beror på vilken kundgrupp användaren tillhör samt vilken produktkategori som lagts i varukorgen.

“Vi har lagt extra vikt vid navigeringen mellan såväl sidor som kategorier och produkter. Vi har gjort det enklare för kunden att redan i listning se vilka variantprodukter som finns och utökat sökfunktionen med Artificiell Intelligens, så att rekommendationer och visningar görs utifrån användarnas beteende”, säger Clara Lindqvist, projektledare Vendre.